Hevder Tesla er på nivå 2 på selvkjørings-skalaen

Amerikanske myndigheter har åpnet sak mot Tesla etter flere ulykker hvor bilene har vært styrt av Autopiloten, noe som setter søkelyset på selvkjøringsteknologien som er på full vei.


Amerikanske National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har identifisert 11 ulykker hvor Tesla-biler har kjørt i autopilotmodus før kollisjonen, og hvor føreren noen ganger også har vært distrahert fra kjøreoppgaven.

NHTSA sier at det har vært 17 skadde og en drept i de 11 ulykkene, hvor de fleste skjedde i mørket og inkluderte varslingslys som blålys og annen blinkende lys i tilknytning til trafikken.

Dette er andre gang NHTSA undersøker Teslas Autopilot, men tilbake i 2017 bestemte de seg for å ikke gjøre noe etter undersøkelsene.

Tesla-sjef Elon Musk twitret senest i april at «en Tesla med Autopilot aktivert nå nærmere seg 10 ganger mindre sjanse for en ulykke enn gjennomsnittsbilen».

Videre har Musk twitret at Teslas nye «Vision» som baserer seg på kamera vil kunne oppdage ting som lyssignaler, blålys og til med håndsignaler.

(Foto: Tesla)

Analyseselskapet IDTechEx advarer nå mot bilister som tror bilene kan kjøre av seg selv, og sier at Teslas system faktisk bare er et nivå 2-system på den selvkjørende skalaen som går til fem.

Det er mange nye begreper i bilindustrien, og et av disse er Autonomous Vehicle (AV). Trafikkmyndighetene tillater fortsatt ikke slike selvkjørende biler, og grunnen er at man fortsatt ikke vet om disse er 100 prosent sikre.

Skalaen for selvkjøring begynner på nivå 1, hvor bilene kan automatisere en del av kjøring ‒ for eksempel en cruisekontroll.

På nivå 2 må bilene bistå på minst to områder, eksempelvis en adaptiv cruisekontroll kombinert med en filholder.

Først på nivå 4 når vi det vi vi har drømt om siden Hollywood viste oss selvkjørende biler, mens toppnivået nås når bilene selv under de vanskeligste forholdene kan gjøre kjøringen selv.

(Foto: IDTechEx)

Ifølge IDTechEx er Tesla Autopilot per dags dato et nivå 2-system.

«Med andre ord, det er ikke en selvkjørende bil, og en menneskelig fører må alltid følge med på veien», melder de.

De understreker at dette ikke betyr at Tesla Autopilot er et dårlig system, og henviser til en undersøkelse gjort av den amerikanske forbruker-vaktbikkja Consumer Reports. Her var dette systemet det nest beste Advanced Driver Assistance System (ADAS) på markedet, hvor GM’s SuperCruise tok topplassen.

IDTechEx sier at en rekke videoer viser at Teslas system håndterer trafikken ypperlig, og at dette systemet kan følge satellittnavigasjonen.

«Men det kjører ikke bilen ‒ det er den menneskelige sjåføren. I videoer hvor føreren sover eller har forlatt førersetet, misbruker de systemet og bryter loven», mener IDTechEx.

De fleste bilprodusentene bruker begrepet ADAS når de henviser til de selvkjørende funksjonene i moderne biler, men Tesla har altså satt den litt forvirrende merkelappen «Autopilot» på sitt system.

Analysebyrået sier da også at problemet for Tesla «er at systemet deres har blitt katastrofalt overmarkedsført og oversolgt». Problemet spenner seg ifølge dem fra merkingen «Full Self Driving» til overdrevet språk som administrerende direktør Elon Musk bruker når han beskriver systemet.

Musk har snakket om oppgraderinger til full selvkjøring siden 2018, og IDTechEx mener at dette kan gi forvirrede kunder som tror de har kjøpt et selvkjørende autonomt kjøretøy når de ikke har gjort det.

IDTechEx er også skeptisk til Teslas kamera-tilnærming, for mens andre bilprodusenter kombinerer kameraer, radarer og lidarar har de fjernet radaren fra nye Model 3 og Model Y-utgaver.

Tesla argumenterer med at kameraer kan erstatte menneskelige øyne, og termiske kameraer kan også gjøre en bedre jobb om natten.

Problemet er, som IDTechEx ser det, at kameraer ikke har de samme egenskapene som radar. Disse er med pålitelig til å måle avstander, og er også upåvirket av dårlig vær, mørke og direkte sollys ‒ nåværende utfordringer for et kamera.

(Foto: IDTechEx)

IDTechEx mener at Tesla har gitt seg selv en konkurranseulempe med å bare gå for en kamerapakke, spesielt nå som andre produsenter også bringer inn ildar i sine ADAS-pakker. Dette gjør at bilens system kan oppdage enda flere farer under mørkere forhold, et problem som det altså virker som Tesla Autopilot nå har.

«Det kan være på tide at Tesla vurderer fjerningen av radarer på nytt, spesielt ettersom nyere mer sofistikerte radarer dukker opp, for eksempel de fra Continental, Arbe og Metawave. Disse neste generasjons radarene kan løse problemene Tesla har hatt med radar tidligere.»

«Dette vil gi Tesla overlegen nattytelse samtidig som de støtter kamerasystemet i løpet av dagen. Dette vil hjelpe Tesla til å være klar for når forskrifter endres og nivå 3-aktiviteter er tillatt, som i Japan», melder IDTechEx.

De konkludere med at Tesla Autopilot og FSD (Full-Self-Driving) er ikke dårlige systemer, men faktisk blant de beste ADAS -systemene som er på markedet.

De tror også at det er usannsynlig at amerikanske myndigheter og NHTSA finner noe uheldig eller farlig med disse systemene, men problemet ligger helt og holdent i en farlig feiltolkning av systemets evner.

«Inntil det kommer en klar melding om at dette ikke er fullstendig selvkjørende biler og at føreren er veldig ansvarlig for å kjøre bilen, vil disse hendelsene som blir undersøkt fortsette å skade oppfatningen av automatiserte biler. Og i verste fall koste liv», mener IDTechEx.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter