Her testes verdens første elektriske baneracer

Petter Solbergs tidligere erkerival i rallycross, MattiasEkström, er med på utvikle verdens første elektriske baneracer sammen medCupra. Se video.


Det smerter nok mange konservative racingfans å høre dette,
men i 2020 skal det komme en elektrisk standardbil-serie kalt ETCR (Electric
Touring Car Races).

Dermed tar også baneracingen steget over i den elektriske
epoken, akkurat som formel-racingen har gjort det med formel E.

Og ja, det kommer også elektriske versjoner av både rally og
rallycross i årene som kommer, og det er allerede elektriske klasser i kjente
løp som Dakar-rally og Isle og Man TT.

Så enten man vil eller ikke, elektrisk racing kommer for
fullt.

Det gjelder i høyeste grad ETCR, men det er foreløpig ikke veldig
mye informasjon rundt den nye elektriske standardbilserien.

Planen er at det hele skal starte i Barcelona neste sommer,
og deretter skal det kjøres noen runder fram til nyttår. Det er kun to
bilmerker som har bekreftet at de stiller, Hyundai og Cupra.

Hyundai-gruppen satser som kjent tungt på elbiler, og både
Hyundai og Kia har allerede elbiler på veiene.

Cupra er det mer sportslige merket til Seat, som igjen hører
hjemme i den store Volkswagen-gruppen. Både Cupra og Seat har elbiler på gang,
så de tar også det elektriske spranget sammen med konsernvenner som Volkswagen,
Audi, Skoda og Porsche.

Men for Cupras del handler det først om e-Racer, den elektriske
racerbilen som skal delta i ETCR.

Og spanjolene ligger godt an i løypa, for rådgiver og
testfører Mattias Ekström har allerede luftet e-Racer på racerbanen.

Slik så det ut:

Ekström var denne kleggen Petter Solberg ikke klarte å bli
kvitt under 2016-sesongen av WRX. Den svenske Audi-føreren vant fire av
VM-rundene det året, og etter å ha tatt de to første VM-titlene måtte Solberg
bare konstatere at pokalen forsvant over grensa det året.

Den svenske føreren er da også et multitalent bak rattet, og
har også vunnet det prestisjetunge åpne tyske banemesterskapet kalt DTM to
ganger.

Han vet altså hva som må til for å kjøre raskt rundt en
bane, men var selvsagt spent foran den første testen av Cupra e-Racer.

‒ Jeg ser fram til å kunne kontrollere og høste bilens krefter. Den største utfordringen blir å kjøre uten girkasse og uten motorlyden, som jo er en referanse til for eksempel hvor raskt man kan kjøre rundt en sving.

Ekström var også fornøyd etter testen.

‒ Det føltes bra, spesielt når man kom ut av sakte svinger
og kjente på alle kreftene. Jeg trenger litt mer tid, spesielt for å venne meg
til lyden. Og så må man virkelig passe på energiforbruket, som nesten er like
viktig som toppfarten.

Og svensken har selvsagt ambisjonene klare før den første
sesongen.

‒ Å vinne betyr alt, og det er det samme med en Cupra e-Racer som med alle andre biler. Så drømmen er å bli mester, og jeg vil plassere Cupra på pallen til den globale motorsporten.

ETCR følger litt av det samme prinsippet som formel E, og
alle bilene får utlevert det samme batteriet og elektriske drivlinjen. Deretter
kan teamene bygge bilene opp slik de vil.

Slik ser Hyundai Veloster N ETCR ut:

Her er noen fakta rundt Cupra e-Racer:

  • Toppfart på 270 km/t
  • 0-100 km/t på 3,2 sekunder
  • 0-200 km/t på 8,2 sekunder
  • 450 kilo batteri som tilsvarer 9.000
    mobilbatterier koblet sammen
  • Fire elmotorer som kombinert når 12.000 r/min
    sammenlignet med 6.500 r/min for en bensinbil
  • Leverer minimum 402 hk, med et toppnivå på 670
    hk

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter