Peugeot har det med å vise flotte konsepter, men uheldigvis
kommer ikke alltid disse seg videre fra bilmessene og inn i produksjon. Men det finnes hederlige unntak, slik som Peugeot 508 Peugeot
Sport Engineered ‒ løvenes konge.
seg med ble vist fram under fjorårets Genève Motor Show, og selv om bilen var
imponerende så det holdt trodde de fleste at modellen skulle forbli et konsept. Men Peugeot hadde seriøse planer rundt 508 PSE, for den skal
nemlig bli tidenes sterkeste serieproduserte modell signert merket med
løvelogoen. Konseptmodellen var altså et imponerende skue, og ikke minst
var drivverket sterk som en løve. Sport-avdelingen hadde like godt plassert tre motorer i
bilen. En turbomotor som vrir ut over 200 hk, en elmotor med godt over 100 hk
og en motor bak med drøyt 200 hk. Altså tre motorer! Totalt var systemeffekten oppgitt til rundt 400 hk, og
dreiemomentet var på 500 Nm. Det gjorde sitt at til at produsenter som BMW, Mercedes og
Audi med sine potentutgaver nok skalv ørlite i buksene, for Peugeot 508 PSE tilbake
0-100 km/t på raske 4,3 sekunder.
så lik ut konseptet så ble presentert i fjor. Men under skallet har Peugeot nedskalert drivverket noe. Hva
508 PSE eksakt kommer med har ikke franskmennene avslørt, men ryktene vil ha
det til at det blir det samme som kusinen DS 9 E-Tense kommer med. Det betyr i
så fall en hybrid med 360 hk, og ifølge Peugeot skal produksjonsversjonen ha rundt
de samme ytelsene som konseptmodellen. Så Audi, BMW og Mercedes følger nok godt med. Bilen nærmer seg altså produksjon, og her har Peugeot selv
vist fram en video på Facebook når den testes på en bane.
årets Genève Motor Show, men dette ble avlyst dager før det skulle starte på
grunn av korona-utbruddet. Produsenten planlegger nå å lansere 508 PSE og 508 SW PSE mot slutten av året, og her er bilder av en av de siste banetestene hvor løvenes konge befinner seg på Paul Ricard-banen i Frankrike: Les også:
- Lexus setter «rekord» for batterigaranti
- Vask bilen på vaskehaller
- Starter opp produksjonen av elbilen ID. 3