I 2018 rundet bilbygger-spesialistene Italdesign 50 år, og i
2019 var det 50 år siden forløperen til Nissan GT-R, Skyline GT-R, ble lansert.
Det er altså to store jubileer, og slikt må selvsagt markeres skikkelig. Nissan og Italdesign kom like godt opp en plan som
inkluderte begge parter; hva med en GT-R som også er flikket på av Italdesign?
kalt Nissan GT-R50 by Italdesign, og allerede for et drøyt år siden kunne de
vise fram resultatet. En lengre, bredere og langt lavere sportsbil ‒ passende nok kalt GT-R50 for å markere de to 50-jubileene. Og du kan jo gjette hvor mange eksemplarer de skal lage av denne? Men ting tar åpenbart tid, og det hadde også Nissan og
Italdesign tatt høyde for. Så planen var å lansere denne under årets Genève
Motor Show i mars, men ettersom denne bilshowet ble korona-kansellert nøyde de
seg med en nettlansering. Nissan GT-R50 by Italdesign er altså stort sett ferdig utviklet
og klar for produksjonen, og de første av de 50 heldige kan sette seg bak
rattet på bilen mot slutten av året. Bilen er basert på Nismo-utgaven av GT-R, men har selvsagt
fått enda flere designdetaljer som skiller den fra sine søstre.
720 hestekrefter, og denne er selvsagt håndlaget. Ja, klart den er! Motoren er betraktelig sterkere enn i de andre GT-R-versjonene,
hvor for eksempel GT-R Premium har 565 hk mens GT-R Track Edition og GT-R Nismo
vrir ut 600 hk. Så her bør det gå unna. Og det sender oss til spørsmålet: Hvordan funker den rundt
en bane? Jo, selv om den er laget på en litt eldre plattform som ikke
drar nytte av nye løsninger rører helt klart Nissan GT-R50 by Italdesign også
veldig godt på seg, så det er åpenbart et must å lufte dette beistet på
en racerbane. Det håper vi alle de 50 nye eierne også skjønner. Her viser Nissan hvor godt bilen trives i sitt naturlige
element, og den koser seg åpenbart: