I 2019 testet NAF sammen med Testfakta ni takbokser, og fire leverte så skuffende resultater at de fikk karakteren stryk når det kommer til sikkerhet.
Så to år senere bør det kanskje være bedring å spore?
-->
Vel, litt. For årets test i regi av NAF og Testfakta viser at tre av åtte takbokser ikke klarer kollisjonstesten verken i 30 km/t eller i 40 km/t. Så mens 45 prosent sviktet i 2019, hadde tallet falt til 37,5 prosent i 2021.
Det negative er at tre av takboksene leverte dårligere resultater i den ferske testen.
‒ Takboksene fra Mont Blanc, Calix og Biltema har en negativ utvikling på kollisjonssikkerheten. Det er ikke bra, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
De fleste produsentene tester takboksene sine i 30 km/t, men NAF mener at det er mer realistisk å teste de i 40 km/t.
Uavhengig av disse to hastighetene sviktet altså tre takbokser, og for alle tre røk lastereimene som skulle holde bagasjen på plass, takboksene åpnet seg og bagasjen kom ut av boksene.
På takboksen fra Biltema stakk skiene hele 85 centimeter ut av boksen ved kollisjonen i 40 km/t.
‒ Disse tre takboksene gjorde det også svakt i NAF sin kollisjonstest for to år siden. Da er det skuffende at de gjør det enda dårligere nå, sier Sødal.
Takboksen fra Calix besto kollisjonstesten i 30 km/t i 2019, noe den ikke klarte i årets test. Den samme negative utviklingen hadde takboksen fra Biltema, som bestod testen i 30 km/t i 2019 og sviktet i år.
Årets vinner er NX Premium fra Packline, og glassfiberboksen fikk toppscore i begge kollisjonstestene. Totalt endte denne på 9,4 poeng.
‒ Testvinneren er laget i glassfiber, men kollisjonstesten gir ikke et entydig svar på om takbokser i glassfiber er mer kollisjonssikre enn de som er lagd av plast, sier Nils Sødal.
Faktisk viser testen at tre av takboksene i plast gjør det bra i kollisjonstestene.
Plastboksen Packline NX Twin XL kom på 2. plass, og utmerket seg med 10 av 10 mulige poeng i kollisjonstesten i 30 km/t i tillegg til å at den gjorde det bra i 40 km/t. Den endte med 9,1 poeng.
En annen i plast, Thule Motion XT XL, tok den siste pallplassen med 8,5 poeng. Videre oppnådde glassfiber-boksen Skiguard 860 Touring 7,8 poeng, mens Jula takboks 010833 (Hamron) i plast endte opp med 7,3 poeng.
De tre i bunn var Mont Blanc Altitude 450 med 5,8 poeng, Calix H22 med 4,8 poeng og Biltema takboks 400 l med 4,8 poeng.
Se video av testen helt øverst.
‒ Heller ikke prisen er avgjørende for kollisjonssikkerheten. Boksen fra Calix gjør det dårlig selv om den koster like mye som Thules takboks som kommer på 3. plass, sier NAF-rådgiveren.
NAF er kritiske til kravene som settes for takboksene. Det er ingen lovmessige krav knyttet til kollisjonssikkerhet, men det er to standarder for kollisjonstest av boksene.
Den såkalte City Crash-standarden fra 2007 stiller krav til kollisjonssikkerhet ved 18 km/t som kan sammenliknes med en hard oppbremsing eller et sammenstøt i lav fart. Den nyeste standarden fra 2019 stiller krav til kollisjonssikkerhet i 30 km/t.
‒ Det er positivt at produsentene velger å følge den strengere standarden fremfor City Crash-standarden. NAF mener likevel at kravene burde skjerpes, og at det minimum ble stilt krav om kollisjonssikkerhet 40 km/t i tråd med vår strengere test, sier Nils Sødal.
Her kan du lese mer detaljert om testresultatene til de åtte takboksene.
Les også: