Her kjører Porsches første elbil

Porsche har nå vist fram en kjørende Taycan uten kamuflasjedesign. Se video.


Da Porsche åpnet for reserveringer av den kommende
elbilmodellen Taycan viste kundene verken hva den kostet eller hvordan den helt
så ut. Den offisielle premieren tar nemlig ikke plass før i september, med
dette har altså ikke stoppet potensielle kunder fra å legge inn en bestilling.

Antallet reserversjoner passerte ganske så kjapt 20.000, og her hjemme gikk det ikke mange ukene før Porsche Norge fikk inn over 2.500 reserveringer på bilen. Det er til sammenligning over tre ganger så mange nye biler som Porsche solgte i Norge i hele 2018.

Interessen for Taycan er altså skyhøy, og heldigvis ser alt
ut til å gå etter planen rent utviklingsmessig også.

For nå har Porsche også gitt den en dynamisk debut, noe som
skjedde under helgens Goodwood-festival.

Der stilte Porsche opp med en prototype av Taycan helt uten
kamuflasjedesign, og det eneste motivet var det britiske union-flagget lakkert på
taket av bilen.

Med seg til Goodwood hadde tyskerne tatt Mark Webber,
tidligere formel 1-fører og Le Mans-vinner.

‒ Taycans kraft er fantastisk, sier den erfarne F1-føreren.

‒ Jeg deltok på dette arrangementet i en Porsche 911 GT2 RS
for to år siden, så jeg visste allerede at alt handler om kraft og trekkraft.
Men selv for en fullblods racerfører som meg, er det utrolig hvordan Taycan ‒ selv
om det fortsatt er en prototype ‒ akselererer fra start og ut av svingene, sier
Webber.

Forrige helg ble prototypen testet av den kinesiske
racerføreren Li Chao i Shanghai, hvor Porsche også viste den rundt i storbyen.
Og til helga skal den vises fram for formel E-publikum når inneværende sesong
avsluttes med to løp i New York City.

Her er den i Shanghai:

Inkludert Goodwood i England har den kommende elbilen dermed
blitt vist fram både i Europa, Nord-Amerika og Asia, før den offisielle
verdenspremieren altså skjer i september.

Porsche har bygd opp en helt ny plattform for de kommende
elbilene kalt Premium Platform Electric, og denne skal også brukes av andre
merker i Volkswagen-gruppen som for eksempel Audi.

PPE-arkitekturen åpner for 800-volts teknologi, og i tillegg
til raskt lading får Taycan over 600 hestekrefter og en toppfart på over 250
km/t.

Den elektriske sportsbilen skal nå 100 km/t på under 3,5
sekunder, og opp til 200 km/t skal gå på under 12 sekunder.

Porsche hevder selv at de har testet bilen i rundt seks
millioner kilometer, og knappe to av disse kilometerne sørget altså Webber for under
helgens Goodwood-festival.

Her vises en kjørende Porsche Taycan uten kamuflasjedesign fram
for et stort publikum for aller første gang, og nå vet altså også kundene
hvordan den ser ut.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter