Elbil-monster skal knekke «uslåelig» formel 1-rekord

Det heter seg at alle rekordene, uansett hvor uslåelig devirker, til slutt blir slettet. En slik rekord tilhører en formel 1-bil, og ernå i stor fare.


Den finnes selvsagt uslåelig rekorder. Scorer du for
eksempel full pott i snooker eller bowling er det ingen som kan slå det, men
kun tangere deg.

Men når det kommer rekorder som går på fart er alt mulig å forbedre,
selv om noen virker hakket mer uslåelig enn andre.

Nei, vi tenker ikke på Usain Bolts ubegripelige 9,58 på 100
meter, men rekorden rundt banen til Goodwood Festival of Speed.

Der er nemlig forutsetningene endret siden rekorden ble satt
i 1999, og den har blitt ansett som uslåelig. Vel, iallfall til nå.

I 1999 dukket McLaren-Mercedes opp med sin formel 1-bil, en MP4/13
med en V10 som vridde ut 780 hestekrefter. F1-laget overlot ingenting til
tilfeldighetene, så de hadde kommandert VM-fører Nick Heidfeld til å bli med lasset
over til England og Goodwood-festivalen.

Med Heidfeld bak rattet dundret bilen gjennom banen på
utrolige 41,6 sekunder, over 4 sekunder raskere enn den daværende rekorden.

Den tiden ville helt sikkert en av årets formel 1-biler slått, men problemet er at arrangørene mente at det rett og slett var for farlig å sende de heseblesende formel 1-bilene gjennom banen.

Så av sikkerhetshensyn får ikke formel 1-biler lenger delta
på løpet, og dermed har rekorden fått være i fred i 20 år.

Men det kan fort bli med det.

For i fjor luftet Volkswagen for første gang sin
racingversjon av elbil-serien ID., og ID. R innledet sommeren 2018 med å slette
Sébastien Loebs rekord fra 2013 i bakkeløpet Pikes Peak.

Den fulgte opp med å ta turen til Goodwood, hvor målet var å
ta elbilrekorden satt av en spesialbygget Lola-Drayson B12 69/EV på 47,34
sekunder.

Den var aldri noe utfordring.

Volkswagens spinnville elbil knuste nemlig rekorden med en tid på 43,86 sekunder i finalen, og overraskende nok snuste den også på Heidfelds tid.

For i kvalifiseringen klarte Dumas 43,05 sekunder, drøyt 1,3
sekunder bak den legendariske rekorden og den tredje raskeste tiden gjennom
tidende.

Bilen virker altså potent nok til å slette den «uslåelige»
rekorden til Heidfeld.

Nå har det gått ett år, og Volkswagen har fått finjustert det elektriske monsteret med 680 hestekrefter ytterligere. De har også hatt muligheten til å studere dataene fra fjorårets løp, så alt bør ligge rette for å utfordre rekorden.

‒ Det foregår en endring innen produksjonsbiler og
motorsport. Elektriske biler blir stadig sterkere og har i lengre tid hatt det
samme nivået som biler med forbrenningsmotorer på mange områder, sier
Volkswagen Motorsport, direktør Sven Smeets.

‒ I Goodwood vil vi vise at den elektriske drivlinjen i ID. R
kan sammenlignes med den i formel 1. Men om Romain Dumas (fører) suksessfullt
kan utfordre Nick Heidfelds banerekord, avhenger også av forholdene i helgen.

Det engelske været kan som kjent være ganske så
uforutsigbart, og på en svingete og knapp bane som det i Goodwood er Volkswagen
avhengig av dekkgrepet for å slå rekorden.

Volkswagen har selv tatt grep for å spesialtilpasse ID.
R-modellen til den korte banen på 1,86 kilometer, og har blant byttet ut den store
og tunge batteripakken med en mindre en. Her trenger de nemlig ikke å bry seg
om rekkevidde.

Bilen veier nå under 1.000 kilo, og bør dermed kunne røre på
seg som en ekte formel 1-bil.

Kanskje til og med raskere?

Svaret får vi til helga.

PS! Det finnes en rekord på 100 meter som kanskje er enda
mer «uslåelig» enn Bolts. I 1988 satte en kanskje vel muskuløs Florence
Griffith-Joyner verdensrekord for kvinnene, og den lyder på 10,49. Til sammenligning
er den raskeste tiden så langt i år på 10,75, 24 hundredeler bak den enn så
lenge uslåelige rekorden.

Årets raskeste 100 meter står Christian Coleman for, og den lyder
på 9,81 sekunder ‒ 23 hundredeler bak den 10 år gamle Bolt-rekorden.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter