Hjem Motorsport Her er verdens raskeste dekkskifte

Her er verdens raskeste dekkskifte

Det ble satt ny verdensrekord for dekkskifte under formel 1-løpet Storbritannia Grand Prix, og her går det ufattelig fort. Se video.

Pitstoppene har eksistert nesten like lenge som motorsporten, men har selvsagt utviklet seg veldig mye.

Til å begynne med, tidlig på 1900-tallet, ble det kjørt fra by til by. Ble et dekk ødelagt måtte bilene pent parkere på veiskulderen og bytte hjulet, akkurat som andre biler.

Man oppdaget raskt at det ikke var så veldig smart å kjøre om kapp på vanlige veier, så dermed dukket det opp spesiallagde racerbaner.

På den tiden stoppet man ikke før man var absolutt nødt, men noen så også fordelen med å skifte til nye dekk underveis i løpene.

Saken fortsetter under Annonsen

På 1930-tallet var Hitler besatt å vinne på alle fronter, inkludert i motorsporten. Han pøste penger inn i Daimlers motorsportsatsing, og ut kom de berømte «sølvpilen»-bilene som var helt ustoppelige. Og ikke gikk de bare som en pil, av og til brukte lagene også en taktikk i form av et pitstopp for å få seg en ekstra fordel om det var lange løp.

Den gang ble ett og ett hjul skiftet, og føreren kunne til og med ta seg en sipp kaffe om han følte for det.

Formel 1 ble introdusert i 1950, og allerede da stoppet de underveis for å skifte hjulene, normalt forhjulene, og for å fylle drivstoff.

Men det var kun en person som skiftet hjulene, og et stopp tok normalt over ett minutt.

I 1984 skjedde det imidlertid noe som satte fart på dekkskiftet.

Da ble det forbudt å fylle drivstoff underveis i løpene, og det var nettopp denne fyllingen som var proppen til pitstoppene. For det hjalp lite å skifte hjulene på noen sekunder, om fyllingen tok fire-fem ganger så lang tid.

Men dette forandret seg altså i 1984, og i 1993 ble det satt en verdensrekord som året etter skulle virke som en helt uslåelig rekord.

Benetton-fører Riccardo Patreses pitstopp under Belgia Grand Prix ble nemlig klokket til 3,2 sekunder, og det fantes ingen bevis på et raskere stopp enn det.

Og da det igjen ble lov til å fylle drivstoff på formel 1-bilene året etter, var ingen i nærheten av pitstoppen til italieneren.

Den sto da også i mange år.

Ikke før det igjen ble forbudt å fylle drivstoff under løpene i 2010 begynte lagene å nærme seg tiden til Patrese.

I 2011 senket McLaren stoppetiden ned til 2,32 sekunder, før Red Bull var farlig nær å bryte 2-grensen med et stopp på 2,05 sekunder under Malaysia Grand Prix i 2013.

Den barrieren ble brutt noen måneder senere, da et pitstopp for Red Bull gikk unna på lynraske 1,92 sekunder.

Dette er så raskt at det nesten ikke er mulig å gjøre det fortere, men Williams klarte å kopiere tiden under en runde i Baku i 2016.

Men nå er den historie.

For under forrige helgs VM-runde på Silverstone i England klarte Aston Martin Red Bull å skifte fire hjul på Pierre Gaslys bil på 1,91 sekunder, ufattelig raskt.

‒ Dette er enormt av laget, og vi er skikkelig stolte, sier teamsjef Christian Horner.

‒ De legger ned en masse trening på dette, så det er herlig å se at laget sette ny rekord.

Normalt er et pitstopp på mellom 2 og 2,4 sekunder ansett som raskt i formel 1, og dette var kun tredje gang denne sesongen at et pitstopp tok under 2 sekunder.

Under årets åttende VM-runde som ble kjørt i Frankrike ble Williams klokket til 1,97 sekunder, mens Red Bull virkelig var i form under Silverstone og klarte også å skifte fire hjul på Max Verstappens bil på 1,96 sekunder.

Men den nye verdensrekorden lyder altså på 1,91 sekunder, og hvor raskt det egentlig er kan du se ut av denne videoen.

Er videoen utilgjengelig kan du se den på youtube her.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,560FansLik
50FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse