Her er verdens raskeste dekkskifte

Det ble satt ny verdensrekord for dekkskifte under formel1-løpet Storbritannia Grand Prix, og her går det ufattelig fort. Se video.


Pitstoppene har eksistert nesten like lenge som motorsporten,
men har selvsagt utviklet seg veldig mye.

Til å begynne med, tidlig på 1900-tallet, ble det kjørt fra
by til by. Ble et dekk ødelagt måtte bilene pent parkere på veiskulderen og bytte
hjulet, akkurat som andre biler.

Man oppdaget raskt at det ikke var så veldig smart å kjøre
om kapp på vanlige veier, så dermed dukket det opp spesiallagde racerbaner.

På den tiden stoppet man ikke før man var absolutt nødt, men
noen så også fordelen med å skifte til nye dekk underveis i løpene.

På 1930-tallet var Hitler besatt å vinne på alle fronter, inkludert
i motorsporten. Han pøste penger inn i Daimlers motorsportsatsing, og ut kom de
berømte «sølvpilen»-bilene som var helt ustoppelige. Og ikke gikk de bare som
en pil, av og til brukte lagene også en taktikk i form av et pitstopp for å få
seg en ekstra fordel om det var lange løp.

Den gang ble ett og ett hjul skiftet, og føreren kunne til
og med ta seg en sipp kaffe om han følte for det.

Formel 1 ble introdusert i 1950, og allerede da stoppet de underveis
for å skifte hjulene, normalt forhjulene, og for å fylle drivstoff.

Men det var kun en person som skiftet hjulene, og et stopp
tok normalt over ett minutt.

I 1984 skjedde det imidlertid noe som satte fart på dekkskiftet.

Da ble det forbudt å fylle drivstoff underveis i løpene, og
det var nettopp denne fyllingen som var proppen til pitstoppene. For det hjalp
lite å skifte hjulene på noen sekunder, om fyllingen tok fire-fem ganger så
lang tid.

Men dette forandret seg altså i 1984, og i 1993 ble det satt
en verdensrekord som året etter skulle virke som en helt uslåelig rekord.

Benetton-fører Riccardo Patreses pitstopp under Belgia Grand Prix ble nemlig klokket til 3,2 sekunder, og det fantes ingen bevis på et raskere stopp enn det.

Og da det igjen ble lov til å fylle drivstoff på formel 1-bilene
året etter, var ingen i nærheten av pitstoppen til italieneren.

Den sto da også i mange år.

Ikke før det igjen ble forbudt å fylle drivstoff under løpene
i 2010 begynte lagene å nærme seg tiden til Patrese.

I 2011 senket McLaren stoppetiden ned til 2,32 sekunder, før
Red Bull var farlig nær å bryte 2-grensen med et stopp på 2,05 sekunder under
Malaysia Grand Prix i 2013.

Den barrieren ble brutt noen måneder senere, da et pitstopp
for Red Bull gikk unna på lynraske 1,92 sekunder.

Dette er så raskt at det nesten ikke er mulig å gjøre det fortere,
men Williams klarte å kopiere tiden under en runde i Baku i 2016.

Men nå er den historie.

For under forrige helgs VM-runde på Silverstone i England klarte Aston Martin Red Bull å skifte fire hjul på Pierre Gaslys bil på 1,91 sekunder, ufattelig raskt.

‒ Dette er enormt av laget, og vi er skikkelig stolte, sier
teamsjef Christian Horner.

‒ De legger ned en masse trening på dette, så det er herlig
å se at laget sette ny rekord.

Normalt er et pitstopp på mellom 2 og 2,4 sekunder ansett
som raskt i formel 1, og dette var kun tredje gang denne sesongen at et
pitstopp tok under 2 sekunder.

Under årets åttende VM-runde som ble kjørt i Frankrike ble Williams
klokket til 1,97 sekunder, mens Red Bull virkelig var i form under Silverstone
og klarte også å skifte fire hjul på Max Verstappens bil på 1,96 sekunder.

Men den nye verdensrekorden lyder altså på 1,91 sekunder, og
hvor raskt det egentlig er kan du se ut av denne videoen.

Er videoen utilgjengelig kan du se den på youtube her.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport