Den store synderen når det kommer til klimagasser er CO2, og
ifølge EU står bilene bak rundt 12 prosent av utslippene rundt denne skadelige gassen.
inn på hvor mye bilene CO2 bilene kan slippe ut. Siden 2015 har dette vært på 130 gram CO2 per kilometer, og
i 2018 hadde snittet for nybilene i EU og Island falt til 120,4 gram CO2/km ‒
ned med rundt 20 gram siden 2010. EU strammer nå skruen ytterligere, og neste år fases det inn
et nytt snitt på 95 gram CO2/km, og dette skal gjelde for fullt fra 2021. Men det er langt fra alt. Faktisk skal nye regler i EU sørge for at utslippet rundt CO2 skal reduseres med 37,5 prosent i 2030 vektet mot 2021-utslippene, og deretter skal det settes nye standarder både i 2035 og 2040. Dette er altså standarder bilprodusentene må styre etter, og
er hovedgrunnen for at det nå satses så hardt på elbiler og hybrider. 95 gram er altså snittet for hele bilparken til for eksempel
Volkswagen, så med en elbil som ID. 3 i porteføljen vil de enklere komme seg
under grensen selv om de også har modeller som slipper ut betydelig mer enn
dette.
skandalen i bilindustrien på mange år da de ble tatt for å jukse med utslippstallene
for dieselbiler i 2015, og bestemte seg raskt etter dette å ta grep. Det resulterer i en rekke nye elbilmodeller de kommende årene,
men den tyske gruppen tar også andre grep som skal sørge for mindre utslipp. Det overordnete målet er altså å bli klimanøytral i 2050, og
de er allerede i gang med et prosjekt kalt «goTOzero» som de styrer etter. Resultatet er altså den første elbilen kalt ID. 3 som kommer
til neste år, og i tillegg skal Volkswagen tilby strøm fra fornybare kilder
slik at elbilene ikke lades med «skitten» strøm. I 2025 skal gruppen, hold deg fast, ha lansert 70
e-modeller, og målet er å selge 3 millioner elektriske biler i året.
i Europa, Kina og USA til elbilfabrikker innen 2022. Gruppen har vanvittige 122 fabrikker rundt i verden, og
produserer 11 millioner biler i året. Og dette er utslippsmålene de har satt seg fremover:
- Fra 2020 vil konsernet redusere CO2-utslippene
på nye biler i Europa fra 123 g CO2/km i 2018 til 95 g CO2/km. - Innen 2025 skal fabrikkene kutte CO2-utslippene
per kjøretøy med 45 prosent sammenlignet med 2010. - Innen 2025 skal gruppens karbonavtrykk være
kuttet med 30 prosent per kjøretøy gjennom livssyklusen sammenlignet med 2015. - Innen 2030 skal Volkswagen-gruppen redusere CO2-utslippene
rundt personbilflåten ned til 74 g CO2/km. - Innen 2030, når målene er nådd, skal gruppens
nybilflåte bestå av rundt 40 prosent elbiler.
- Alt om elbilen Volvo XC40 Recharge
- MG’s billige el-SUV kommer i november
- Elbil-merke åpner for bitcoin