‒ Introduksjonen av Smart #5 utvider smart-familien ytterligere med en spennende, intelligent og smart modell, sier merkesjef Christian Halvorsen i Smart Norge hos Bertel O. Steen.
‒ Totalpakken er som skreddersydd for det norske markedet og vi gleder oss veldig til å ønske den nye modellen velkommen på norske veier i 2025.
Denne modellen tar Smart inn i mellomsegmentet for premiumbiler og er en SUV, og slår følge med #1 og #3 som rene elbilmodeller.
Smart er eid av Mercedes-gruppen og Geely-gruppen, så de mindre elbilene står ikke tilbake for de langt større. Smart #5 har en svært moderne drivlinje, førerassistenter via ADAS-teknologi og en integrert cockpit. Den blir også den mest allsidige i familien.
Arbeidsfordelingen er slik Mercedes står bak designet, og de har gitt #5 typiske elementer som panoramasoltak, rammeløse dører og selvsagt korte overheng både foran og bak som utnytter plassen. Men selve #5 er faktisk ikke så liten som man kunne tro.
Dette er en bil med en total lengde på 4,71 meter, og til sammenligning er folkefavoritten Tesla Model Y 4,75 meter lang ‒ kun 4 centimeter lenger.
Korte overheng gir også en spandabel akselavstand på 2,90 meter, og #5 er også utstyrt med karakteristiske avlange lys foran og bak. Det er også tofargede speil og flytende hjulkapsler som holder Smart-logoene rett når hjulet går rundt, noe som jo er ganske kult.
Med en voksen størrelse, Smart #3 er for eksempel 4,40 meter lang, åpner #5 for en langt mer luftig innside. Der finner man skinnseter med integrerte setebelter, og seteryggene kan legges tilbake med hele 121 grader.
Bak har passasjerene hele 1.060 mm fra sittepute til tak, og varme, justering av seterygg, elektrisk solskjerm og leselys er alle inspirert fra passasjerfly.
Utvalget av listverk sikrer premium karakter i interiøret, melder Smart selv.
Premium er også funksjoner som omgivelsesbelysning med 256 farger og muligheten til å justere alle setene for å skape en king-size, queen-size eller singel soveplass. Ja, smart.
Lyden bør også være på plass, for den sørger et Sennheiser Signature Sound System med 20 høyttalere for, og en annen smart ting er en bærbar høyttaler.
#5 følger også opp merkenavnet med 34 oppbevaringsrom, en 72-liters frunk og opptil 1.530 liter bagasjeromsplass.
Videre har Smart fokusert på en moderne HMI-løsning som inkluderer en 25,6-tommers head-up-skjerm, et 10,3-tommers instrumentpanel og to 13-tommers høyoppløselige skjermer.
Også AI finner veien inn i Smart #5, og denne skal blant annet sørge for presise svar til nesten hvilket som helst spørsmål. Kombinert med de intelligente avatarerene til Smart kan sjåføren kontrollere nøkkelfunksjoner med kun stemmestyring, inkludert telefonsamtaler, tekstmeldinger, musikk, klimaanlegg, navigasjon, personlige innstillinger og internettfunksjoner, forklarer merket.
Det er også en ny avatar som heter Leo og som logisk nok dermed er en løve.
Som en toppmoderne Volvo eller Mercedes har også Smart #5 en lynrask chip som sørger for en grafisk flyt for operativsystemet som inkluderer Unreal Engine ‒ denne imponerende motoren som gir visker ut grensene mellom grafikk og virkelighet i spillverden.
Her møtes altså sterk og lynrask datakraft og moderne design og løsninger, så Smart #5 bør være både intelligent og interaktiv.
Så hva med rekkevidden?
Vel, Smart #5 tar spranget over til en 800-volt plattform, og er utstyrt med et svært batteri på 100 kWh. Det åpner både for rekkevidde og ladefart på premiumnivå.
Ladingen fra 10 til 80 prosent kan gå så raskt som 15 minutter, mens rekkevidden via den europeiske WLTP-syklusen fortsatt ikke er klar. Men Smart opplyser at den har over 740 kilometer rekkevidde i den kinesiske CLTC-syklusen, som vanligvis er litt mer optimistisk enn WLTP.
Men CLTC-tallet avslører om ikke annet enn at dette blir en rekkeviddekonge uansett målemetode og utstyr som de europeiske bilene blir utstyrt med.
Smart #5 har også forskjellige kjøremoduser som bør gjøre den til en konge på diverse underlag, og dette inkluderer adaptiv, sand, snø, gjørme og stein.
Og den brøyter seg nå vei inn mot produksjon, og går alt som planlagt bør den være på plass på norske veier i løpet av våren.
Her er flere bilder av Smart #5:
Les også: