Opel skal vise fram konseptet Experimental neste måned, og gir oss nå en sniktitt på den viktige bilen. (Fotos: Opel)

Her er Opels framtid

Konseptet er kanskje eksperimentell, men denne bilen skal vise vei for framtidens Opel-modeller. Se bilder.


‒ Opel Experimental gir et blikk på kommende modeller og teknologier, på framtidens design, til og med på en ny æra og framtiden til merket. Denne fantastiske konseptbilen representerer et veiledende lys og viser nok en gang Opels banebrytende ånd, sier Opels administrerende direktør Florian Huettl.

‒ Vår nye Opel Experimental gir en mer ekstrem tolkning av vår Bold and Pure designfilosofi. Det gir form til vår visjon om framtiden. Mange av elementene i designet og tankegangen bak vil være synlige i framtidige produksjonsbiler. Eksteriørdesignet gir en optimalisert aerodynamisk ytelse i kombinasjon med en fantastisk silhuett, mens interiøret tilbyr en oppslukende og emosjonell brukeropplevelse, sier Mark Adams, Vice President Design.

Opel-sjefene henter altså fram de største ordene når de skal beskrive det eksperimentelle konseptet, og det er ikke overraskende. For skal vi ta dem på ordet handler det rett og slett om Opels framtid, og viktigere blir det jo ikke.

Bare vet å titte på det utvendige designet skjønner man at dette er en elbil, for her skal hver kilometer med rekkevidde tynes ut med en aerodynamikk som gir minst mulig motstand. Mer spesifikt er den elektriske crossoveren satt sammen på Stellantis’ elbilplattform, og byr også på firehjulsdrift.

Opel er veldig glade i navn på sine designløsninger, så her finner vi uttrykk som Blitz, den nye logoen, Vizor, den nye fronten, og Compass, et viktig designelement som Opel styrer etter. Ja, som et kompass for designfolket.

Plusser vi på med en rekke lysløsninger og effekter så får vi altså Opel Experimental, som ikke er mer eksperimentell enn at den faktisk skal vises under den kommende IAA-messen i München som er under en måned unna.

Som du også kan se av bildene helt nederst dropper denne Blitz-logoen bak, for en nyhet er at det kun står navnet OPEL der bak.

Tyskerne har altså fokusert voldsomt på aerodynamikk, og selv hjulene skal tyne ut noen ekstra kilometer når det kommer til rekkevidde.

Sammen med Goodyear har Opel utviklet noen nye dekk med resirkulert gummi, og disse er plassert rundt noen 3-soners hjul som faktisk har en aktiv funksjon for å øke den aerodynamiske effektiviteten ytterligere. Ja, alle monner drar som kjent.

Hvor stort det nye konseptet faktisk er klarer man knapt å se ut av bildene, for fra siden har den knapt noen åpninger som man kan måle ut av. Men tyskerne sier at størrelsen tilsier en bil i det populære C-segmentet, men det er på utsiden.

For de hevder også at designet og løsningene åpner for et litt mer kompakt utsiden og en kupé som tilhører D-segmentet med den plassen slike biler baner vei for.

En løsning er et ratt som av alle ting kan foldes sammen når det ikke lenger er nødvendig. Dette er mulig grunnet det moderne steer-by-wire-systemet, som også reduserer vekten ved å eliminere mekaniske styrekomponenter.

Videre kan Opel fortelle at de har kombinert lette adaptive seter med en slitesterk struktur gjennom 3D mesh-teknologiske stoffer, og resultatet gir både god sittekomfort og ikke minst frigjør de mer plass.

Opel byr på flere fancy uttrykk. Detox gir Pure Experience, og en slank Tech Bridge er en ny tolkning av Pure Panel. Alt dette beskriver dashbordet og løsningene, og her erstatter også utvidet projeksjonsteknologi støttet av kunstig intelligens og naturlig stemmekontroll dagens konvensjonelle skjermer.

Et annet uttrykk er den flytende, gjennomsiktige Pure Pad som sitter foran armlenet foran, og denne kan konfigureres i henhold til førerens personlige preferanser og gir umiddelbar tilgang til de mest brukte kontrollene.

Andre uttrykk som følger med Opel Experimental er Modern German og Greenovation, noe som sikter til merkets emosjonelle tilnærming til bærekraftig mobilitet. Ja, ifølge dem selv.

Det er selvsagt også en del ny teknologi, og Opel sier for eksempel at når bilen kjører inn i blindsonen, vises en advarsel i den respektive dørinnsatsen samt på head-up-displayet. Da bør føreren være klar over det som befinner seg i blindsonen.

Noen drar kanskje til og med kjensel på navnet Opel Experimental, for dette er faktisk alt annet enn ny bil. Mer eksakt en 58 år gammel bil.

I 1964 åpnet Opel, som det første europeiske merket, et designerstudio. Og som de fleste nystartede avdelinger var de fulle av pågangsmot, og resultatet kunne de vise under Frankfurt Motor Show året etter.

Dette var i likhet med den nye et konsept kalt Opel Experimental, men her plusset de på med GT på slutten, og den banet da også vei for en berømt modell som du kanskje har hørt om som kom 36 måneder senere ‒ selveste Opel GT.

Og nå gjentar historien altså seg, og så får vi se hva dagens Opel Experimental vil føre med seg av nye modeller. Foreløpig kan vi kun måle resultatet ved å se på konseptet, og her er illustrasjoner av det:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter