I juli skrev vi om den nye superbilen som legendariske Gordon Murray står bak, og selv om vi hadde mange detaljer rundt denne, manglet vi det aller viktigste ‒ bilder.
Murray lovet oss disse 4. august, og nå har vi fått en masse! Men før vi kaster over bildeserien av bilen som koster over 30 millioner kroner må vi ta en gjennomgang av dette beistet.
-->
Gordon Murray er altså en tungvekter i bilindustrien, og har en voldsom CV. Han har vært teknisk direktør for to formel 1-lag, vært med på å utvikle en av verdens aller mest imponerende hyperbiler i McLaren F1, og har hjulpet Daimler med å utvikle den hypersterke Mercedes-Benz SLR McLaren.
Nå har han altså realisert drømmen om å lage den perfekte bilen, for i motsetning til det man skulle tro var han langt fra fornøyd med McLaren F1.
I nesten 30 år har han gått og grunnet på hva som kunne vært gjort bedre med det voldsomme beistet, og for knapt to år siden bestemte han seg for å gjøre noe med det.
Nemlig å lage en forbedret utgave.
‒ Med utformingen av T.50 har vi benyttet den samme tilnærmingen som ble brukt til å utforme McLaren F1. Takket være moderne materialer og 30-års utvikling, har vi klart å levere en langt bedre allround bil i T.50. Og det til tross for at vekten kun er på 986 kilo, hele 150 kilo lettere enn F1, sier Murray.
‒ Alt hos McLaren F1 er forbedret, og vi har nå skrevet om regelboka til superbiler med T.50.
Som vi vet er vekt en av tre hovedområder til sportsbiler. De to andre drivlinjen og aerodynamikk, og begge har Murray tatt på dypeste alvor.
Aerodynamikken er et kapitel for seg selv. Ingeniørene må ha revet seg i håret da Murray forlangte en superbil uten en masse spoilere og luftinntak, for han ville ha designet renest mulig. Så hvordan skal man få en slik superbil til å gli best mulig gjennom lufta og sitte klistret til asfalten om man ikke får lov til å bruke slike teknikker?
Jo, løsningen til Murray er en vifte. Ja, du leste rett. En vifte!
Den sitter bak på bilen, og via et avansert kanalsystem og i samarbeid med to aktive spoilere hjelper den til både med luftstrømmen over og under bilen. Alt dette gjør sitt til at bilen ikke trenger en diger bakspoiler, som jo mange av de andre superbilene er utstyrt med.
Dette og andre smarte løsninger gjør ifølge Murray T.50 til en superbil med aerodynamiske egenskaper som ingen andre kan matche.
Ja, nevnte vi at T.50 kommer med seks forskjellige aerodynamiske moduser som skal sørge for optimale kjøreegenskaper uansett hva den brukes til? Ja, seks!
Motoren er ikke så ille, den heller.
Hjertet i T.50 er en 3.9-liters V12 Cosworth-motor som ikke trenger pustehjelp fra turboer, og som slår det meste av rekorder.
Ifølge Murray blir dette mest den responsive sugemotoren som noensinne er produsert, og klarer å oppnå 28.400 omdreininger per sekund (F1-motoren klarer 10.000 omdreininger) om du ruser motoren. For å si det tydeligere, V12’eren i T.50 kan gå fra tomgang til 12.100 r/min på 0,3 sekund, et tall ingen andre motorer kan by på.
Et turtall på 12.100 omdreininger er forresten også rekord, noe 166 hk per liter også er.
En annen rekord er vekten, for motoren veier kun 178 kilo, og det til tross for at Murray har satt på et mildhybridsystem.
Noe annet som er viktig for Murray er lyden, og ifølge han byr også T.50 på «verdens beste V12-lyd».
Et drivverk består også av en girkasse, og ja, Murray hevder også at T.50 får verdens beste girskifter. Den manuelle girkassen med seks trinn er utviklet av britiske Xtrac, og veier kun 80,5 kilo.
Og som vi har skjønt bryr ikke Murray seg kun om vekt og turtall, men også det estetiske. Utvendig er en ting, men jaggu skal ikke motorrommet også være en fryd. Så han har ryddet unna deksler og andre ting, slik at man faktisk ser hvordan dette smykket av en V12-motor ser ut.
Murray bryr seg derimot ikke noe om ytelsestallene. Faktisk så lite at han ikke en gang opplyser disse.
Men det vi vet er at T.50 har 700 hestekrefter når «V-Max Boost» er aktiv, og at motoren yter 663 hk ved 11.500 r/min. Ja, bare det å skrive 11.500 r/min virker hinsides.
71 prosent av maksimalt dreiemoment er tilgjengelig allerede ved 2.500 r/min, og ved 9.000 r/min byr den på 467 Nm.
Dette gjør at hele pakken byr på en kraft-til-vekt-ratio på 150 kilo per 100 hk, og når vi vet at snittet for lignende superbiler er på 210 kilo per 100 hk skjønner vi at T.50 er noe helt for seg selv.
Men ikke tro at Murray kun har laget denne for at den skal gå lynraskt rundt en bane. På innsiden har han laget en moderne cockpit, det er 10 høyttalere og støtte for Android Auto og Apple CarPlay. Ja, det er til og med plass til bagasje, mer eksakt 288 liter med bagasjerom.
Og Murray er svært godt fornøyd med resultatet, noe denne videoen du ikke bør gå glipp av viser.
Man produserer ikke en bil som Gordon Murray T.50 på en uke, så selv om billegenden nå viser den fram tar den enda en stund før den første kan leveres ut til kunden.
Det skal om alt går etter planen skje i januar 2022, og totalt skal Gordon Murray Automotive lage 100 eksemplarer.
Prisen er satt til 2,6 millioner pund, før alskens andre utgifter og avgifter. Ja, en plass godt over 30 millioner her i Norge.
Du lurer kanskje på det litt merkelige navnet til superbilen? T står for type, og 50 står for at dette er hans 50. bildesign ‒ og at han har gjort unna 50 år i bilindustrien.
Da gjenstår det bare bildeserien, så her har du alle tilgjengelige bilder av den elleville superbilen Gordon Murray T.50:
Les også: