Maserati sier selv at de har jaktet etter den riktige balanse mellom allsidighet, eleganse, ytelse og innovasjon når de har designet sin nye SUV-modell i Modena (er produsert i Cassino), og at den skal garanterer ting som ytelse, komfort og sikkerhet.
Og ja, selvsagt med terreng-egenskaper og kompromissløs kjøreglede.
-->
På toppen av det hele garderer de seg også når det kommer til drivverk.
Maserati Grecale blir tilgjengelig med kun en bensinmotor, selvsagt en V6, som hybrid og rundt ett år fram i tid også som en ren elbil. Det ser nok nordmenn fram til.
Det italienske merket kjører på med flere utgaver ved lanseringen, og lokker med tre forskjellige alternativer av den nye SUV-modellen.
Maserati Grecale GT er innstegsmodellen, og denne er drevet av en 4-sylindret mildhybrid-motor med 300 hestekrefter.
Videre finner vi Grecale Modena som har en 4-sylindret mildhybrid-motor med 330 hk, og sjefen i familien heter Grecale Trofeo som er utstyrt med en 3-liters V6-motor med hele 530 hk. Denne motoren er basert på Nettuno-motoren som vi finner i selveste Maserati MC20.
Til slutt har også Maserati klar en spesialutgave laget til lanseringen, den eksklusive PrimaSerie Launch Edition.
Og helt til slutt vil det altså dukke opp en versjon kalt Grecale Folgore, og den siste benevnelsen betyr at dette er en ren elbilutgave. Denne skal være klar om ett års tid.
Den nye SUV-modellen er i GT-drakten 4,85 meter lang, 2,16 meter bred (inkludert sidespeil) og 1,67 meter høy, og har en akselavstand på ganske så imponerende 2,90 meter. Det bør betyd en ganske så romslig innside.
I vanlig Maserati-ånd er det brukt litt mer eksklusive materialer som karbon, tre og selvsagt lær, og ånden til merket kommer også til syne i akselerasjonen.
Maserati opplyser at en Grecale Trofeo gjør unna 0-100 km/t på 3,8 sekunder, mens toppfarten er satt til 285 km/t.
Rent designmessig har Grecale hentet inspirasjon fra superbilen MC20, og har en lav front med en framtredende grill, en flytende kroppsprofil og boomerang-baklykter inspirert av Giugiaro 3200 GT.
Også på innsiden finner vi Maserati-tradisjon. For urskiven er på plass, men denne gang i digital drakt.
Maserati, eid av den store Stellantis-gruppen, har selvsagt puttet inn en masse ny teknologi, og Grecale byr på ting som stemmestyring og en 12,3-tommers berøringsskjerm sentralt plassert i konsollen. Det hele styres av Maserati Intelligent Assistant (MIA) multimedia-systemet.
For de som mot formodning ønsker å drukne V6-brølet kan også gjøre dette, for Maserati har dyttet inn et 3D-lydsystem som inkluderer 14 høyttalere. Det er også mulig å få bilen med hele 21 høyttalere, noe som bør holde for de aller fleste.
Om Grecale slektes på MC20 trenger man heller ikke å bekymre seg over kjøreegenskapene, som blir ivertatt av systemet kalt Maserati Vehicle Dynamic Control Module (VDCM).
SUV-modellen byr da også på fem kjøremoduser ‒ Comfort, GT, Sport, Corsa (kun for Trofeo) og Off-Road.
Maserati sier ikke noe om når Grecale er på plass ute hos forhandlerne, men ettersom den nå har gjort unna verdenspremieren bør den nye SUV-modellen være på plass i ganske nær framtid.
Inntil da kan vi sjekke ut en del bilder av den nye modellen i Maserati-familien som består av bilene Quattroporte, Ghibli, Levante og den potente MC20.
Og det aller nyeste medlemmet, Maserati Grecale:
Les også: