Det går nå unna hos kinesiske Nio, som har startet sin globale utrulling ved å åpne Nio House i Oslo.
Dette skjedde i oktober, og den første modellen ut her i Norge og dermed også i Europa er SUV-modellen ES8.
-->
Men Nio, som også har vært involvert i formel E, kan by på mer enn denne. Over i Kina er også SUV-modellene EC6 og ES6 på plass, og de har også laget seg en elektrisk sportsbil i form av EP9.
Felles for alle er at de er stilfulle og ganske så full av teknologi, og det er ikke minst to kommende modeller som også vil dukke opp her i Europa.
ET5 og ET7.
Sistnevnte fikk en førpremiere i Europa i november, og det skjedde selvsagt i Oslo. Bilen, en coupélignende sedan, er en ganske så voksen bil på over fem meter. Og den får en enorm rekkevidde.
Batteriet er nemlig på gigantiske 150 kW, og Nio har selv sagt at rekkevidden ligger på over 1.000 kilometer målt etter den kinesiske standarden. Det mer eksakte WLTP-tallet er altså ikke klart, men at den kommer til å rulle svært langt på en lading er uansett ganske så sikkert.
Dette vil bli en rival til Tesla Model S, men som vi vet fra salgstallene her i Norge har Tesla en langt mer populær bil ‒ den langt mindre og billigere Model 3.
Og Nio har også på gang en konkurrent til denne, for i forbindelse med Nio Day viser de fram den kommende Nio ET5.
Som storesøsteren er også dette en linjelekker og coupélignende sedan. Sjekk dette:
ET5 betegnes som en mellomstor smart elektrisk sedan på 4,7 meter, og den ruller i hjulsporene til storesøsteren både når det kommer til teknologi, kraft og rekkevidde.
Nio sier at den blir tilgjengelig med tre forskjellige batteripakker, og andre elbilmerker bør være bekymret over de ganske så ville rekkeviddene til ET5.
Standard-batteriet er på 75 kWh og har en rekkevidde oppgitt i den kinesiske CLTC-standarden på 550 kilometer. I midten finner vi et batteri på 100 kWh som åpner for en rekkevidde på over 700 kilometer, og så har vi Long Range-batteriet. I likhet med ET7 er dette et batteri på hele 150 kWh, som dermed åpner for over 1.000 kilometer.
De sportslige og aerodynamiske linjene følges også opp av et ganske så kraftig drivverk. Med 360 kW (483 hk) og 700 Nm dreiemoment klarer ET5 0-100 km/t på 4,3 sekunder, mens bremselengden fra 100 km/t til 0 er på kun 33,9 meter.
Nio har gitt den kommende elbilen en muskuløs hekk, inspirert av superbilen EP9, samt bredere hjulavstand, mens «skarpe og meislede former» som Nio selv sier skal understreke bilens sportslige profil.
Dette kommer også til syne gjennom en hekkspoiler og detaljer som integrerte dørhåndtak, soft-close dører og rammeløse vinduer, som ifølge Nio skaper renere linjer og forbedrer bilens aerodynamiske egenskaper.
På innsiden sier Nio at de har fulgt et konsept om at bilen skal være som et hjem hjemmefra, og interiøret er inspirert av trender innen møbler, mote og fottøy.
Et stort panoramaglasstak og et lyst interiør bør skape en hyggelig atmosfære, og de har også supplert med naturlige og organiske fargetoner ‒ inkludert en dyp oransje farge.
Miljøaspektet finner vi også i en rekke resirkulerte og bærekraftige materialer, mens en ny funksjon med 256 farger gir muligheten til å skape en atmosfære som bør passe til humøret.
Nio byr også på et Dolby Atmos 7.1.4 surroundsystem som standard, så lyden bør være ganske så god.
Nio kan også fortelle at ET5 kommer med en ny skjermteknologi kalt PanoCinema, og er den første kupeen som kommer med en panoramisk digital cockpit som byr på både AR- og VR-teknologi.
Her har de også inngått et samarbeid med et AR-selskap kalt NReal, og i fellesskap skal de utvikle AR-briller som kan projisere en effektiv skjermstørrelse på 201 tommer. Så nei, det er ikke bare rekkevidden som blir gigantisk.
De har også et samarbeid med et selskap kalt Nolo for å utvikle VR-brillene som bruker ultratynne «Pancake»-linser, og dette skal skape en kikkert-aktig 4K-skjermeffekt. Et 10,2-tommers HDR instrument skal gjøre bildene enda mer levende.
Denne teknologien følges opp med selvkjørende funksjoner, for i likhet med ET7 kommer ET5 også med Nio Autonomous Driving (NAD) for selvkjørende funksjoner.
Dette inkluderer både noe som er kalt Nio Aquila Super Sensing og Nio Adam Super Computing, og målet er at ET5 gradvis skal oppnå en trygg autonom kjøreopplevelse for motorveier, urbane områder, parkering og batteribytte.
NAD’s funksjoner skal gradvis rulles ut etter videre utvikling og validering, og blir tilgjengelig for brukere via et månedlig abonnement under ADaaS (AD as a Service).
At Nio er på hugget når det kommer til utvikling viser ET7, hvor de kinesiske utleveringene skal starte sent i mars. Siden denne ble lansert har Nio nemlig lagt på eller forbedret 20 funksjoner, og selv akselerasjonen er forbedret. Nå er 0-100 km/t-tiden på under 3,8 sekunder, og denne var tidligere opplyst til 3,9 sekunder.
Under Nio Day, som bileierne var en viktig del av, var det også et stort norsk bidrag. Bergenseren Alan Walker hadde nemlig laget en splitter ny låt kalt «Hello World» for Nio, og denne fikk sin premiere under tilstelningen.
Når det gjelder den norske leveranse av Nio ES8 så har den startet, mens Nio ET7 altså blir den neste modellen ut her i landet. Når det skjer er foreløpig uklart, mens leveringene av ET5 skal starte i Kina i september neste år.
Og forhåpentlig følger ikke Europa så langt etter, for denne elbilen er det nok mange som kan tenke seg.
Her er bildene av Nio ET5, en linjelekker sedan med en voldsom rekkevidde:
Les også: