Mazda MX-5 får bedre kjøreegenskaper

Det er klart for nok en oppgradering av kabriolet-favoritten Mazda MX-5, og denne gang handler det om kjøreegenskapene.


Vi hadde så vidt tråkket inn i 2021 da Mazda annonserte en aldri så liten oppdatering av MX-5, denne prisvinnende, lettvekts og toppløse 2-seteren introdusert så langt tilbake som i 1989.

Nyhetene inkluderte trådløs Apple CarPlay, en ny utvendig farge samt to nye spesialmodeller.

Og som et adjø til 2021 byr nå Mazda på nok en oppdatering av den lille sportsbilen, og denne gang har de gått helt tilbake til røttene.

Jinba ittai er et viktig begrep for de som lager MX-5, for dette er et uttrykk som ble introdusert sammen med 4. generasjon av bilen. Dette er japansk og betyr noe i nærheten av samhandlingen mellom rytter og hest, og Mazda sikter til hvordan føreren og MX-5 skal spille på lag.

Kjøreegenskapene er altså viktig for Mazdas designere og ingeniører, og nå har de forsket videre på hvordan disse skal bli enda bedre. Og kommet opp med en løsning.

Denne har det vanskelige navnet Kinematic Posture Control (KPC), men selve løsningen er ganske enkelt å forklare.

Teknologien, eksklusiv for MX-5, oppdager om det er hastighetsforskjell mellom de to bakhjulene når bilen svinger. Om det er tilfelle, vil KPC sette et lett bremsetrykk på det innerste hjulet.

Dette skal forhindre at hjulet løfter seg over bakken og dermed mister grepet, forsterker egenskapene til bilens multi-link bakhjulsoppheng og reduserer krenging.

Mazda forklarer at KPC er mest effektivt når systemet stabiliserer bilen i svinger hvor det oppstår høye G-krefter og på dårlig veier.

KPC innføres som standardutstyr på alle MX-5 modeller, og viktig for den lette kabrioleten ‒ systemet tilfører ingen ekstra vekt.

Men det er mer.

Mazda klinker også til med ytterligere en ny spesialutgave kalt Terracotta. Her er setene trukket i eksklusivt og terrakotta-farget skinn, i tillegg til at bilens soft top i en mørkeblå nyanse.

Den ene av de to spesialutgavene introdusert i januar, White Edition, videreføres også, men den andre av naturlige årsaker forsvinner. Det var nemlig en jubileumsmodell kalt 100th Anniversary Special Edition, og den blir litt feil nå som Mazda runder 101 år i januar.

Samtlige MX-5 modeller blir også tilgjengelig i en ny farge kalt Platinum Quartz, mens Snowflake White forsvinner ut av sortimentet.

Det blir fortsatt mulig å få MX-5 med to forskjellige motorer. 1.5 Skyactiv-G som yter 132 hk, eller 2.0 Skyactiv-G som yter 184 hk.

For en ekte Jinba ittai-følelse er Mazda MX-5 kun tilgjengelig med en 6-trinns manuell girkasse her i Norge.

Mazda Norge kan opplyse at den oppgraderte utgaven er klar i god tid før sommeren, for leveringene skal starte allerede i mars.

Les også:

Les mer om:

Nyheter