Her er ladbare Sorento

Kia viser nå fram den ladbare utgaven av Sorento, merkets aller største SUV her i Europa.


Tilbake i mars viste Kia fram en ny generasjon Sorento, denne store familiebilen med plass til sju personer.

Den nye utgaven har vokst med 10 mm i lengden, og måler nå 4,81 meter i lengden og 1,90 meter i bredden. Takket være en ny plattform for mellomstore biler har akselavstanden vokst med 35 mm til 2,81 meter, noe som gir enda mer innvendig plass.

Det betyr at bagasjerom på romslige 910 liter for den med to seterader, og 821 liter med den som har plass til sju ‒ da med seteryggen slått ned for den bakerste raden.

Kia har oppgradert det aller meste rundt den nye Sorentoen, det gjelder både design, drivverk, understell, kjøremoduser, teknologi, interiør og førerassistenter. Den nye modellen er selvkjørende på nivå 2, og filassistenten er for eksempel med på ferden helt opp til 180 km/t.

Og ja, det blir også mulig å få den med firehjulstrekk.

‒ Nye Sorento vil bli en av de mest romslige og fleksible ladbare SUVene, og vi ser frem til å lansere den i tidlig neste år, sier Irene Solstad, administrerende direktør for Kia i Bertel O. Steen.

Ladbar er også et stikkord rundt 2021-versjonen av Sorento, for Kia har også oppgradert drivverket på modellen. Det inkluderer diesel- og hybrid-versjoner, og altså en ladbar en.

Denne versjonen tar ned forbruket og dermed også utslippet, men på grunn av at denne modellen fortsatt ikke er typegodkjent er det fortsatt ikke satt en elektrisk rekkevidde. Men vi kan nok regne med en plass kanskje over 50 kilometer, som har blitt den nye standarden for ladbare hybrider.

Men Kia har sluppet den resterende infoen rundt plug-in-versjonen.

En 1.6-liters turbomatet bensinmotor kan skilte med 180 hk og et dreiemoment på 265 Nm, og har såkalt «Smarttream»-løsninger som skal gjøre motoren enda mer effektiv. Dette er koblet til en elektrisk motor med 66,9 kW og 304 Nm som drives av et batteri på 13,8 kWh.

Den totale ytelsen for bilen lyder på 265 hk og 350 Nm, og kreftene sendes til alle fire hjul via en 6. tinns automatkasse.

Bilen har et avanserte hybridsystem med dedikert vannavkjøling til høyspentbatteriet, noe som skal optimaliserer temperaturstyring, varmesirkulering og effektiviteten til batteriet. Elmotoren er også forbedret med en ny 2-stegs lamineringsprosess av rotor som reduserer lyd og vibrasjoner.

Den nye plattformen sørger for å plassere batteriet under gulvet, den mest effektive metoden for å utnytte den innvendige plassen på. Utgaven med to seterader byr dermed på et bagasjerom på 809 liter, mens den versjonen med plass til sju har et bagasjerom på 175 liter ‒ kun fire liter mindre enn den ikke ladbare hybrid-modellen.

Både utvendig og innvendig er den ladbare versjonen ganske så lik de andre søstrene, men det er noen små forskjeller. Utvendig har den et «eco plug-in»-emblem og ladeluke, mens endringene på innsiden innbefatter et redesignet digitalt instrumentpanel på 12,3 tommer som viser ting som batteristatus og energioverføring samt at det blir mulig å lokalisere ladepunkter via infoskjermen på 10,25 tommer.

Her spiller UVO Connect en viktig rolle. Nye Sorento har dette nye systemet, hvor det er mulig å få nyttig informasjon i sanntid som inkluderer trafikkinformasjon, værmelding, parkeringsinformasjon og nærliggende ladepunkter. Det er også mulig å sende ruteplanlegging til bilen før reisen starter ‒ smart!

I tillegg har altså bilen en drøss med førerassistenter og trådløs oppkobling via både Apple CarPlay og Android Auto, og byr også på en nyhet for Kia.

Den blir den første med Multi-Collision Brake, et system som skal redusere alvorlighetsgraden av sekundære kollisjoner. Systemet aktiverer automatisk bremsene når kollisjonsputene utløses etter en første kollisjon, og beskytter passasjerene mot sekundære front- eller sidekollisjoner.

Salget av den nye ladbare versjonen av Sorento starter i begynnelsen av neste år, så den er fortsatt et lite stykke unna den lokale Kia-forhandleren.

Så bilene er kanskje ikke her riktig ennå, men det er bildene. Så her har du den nye Kia Sorento:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter