Elbil? Nei takk, tar en dieselbil

I juli ble det solgt nærmere 13.000 brukte dieselbiler i Norge bare på Finn, noe som var betydelig mer enn det totale nybilsalget i forrige måned.


Elbiler er fortsatt en bil for de med litt bedre råd, og da spesielt for de som punger ut for nøklene til en helt ny bil. Av de 9.772 nybilene som ble registrert i forrige måned, var 4.408 nullutslippsbiler.

Men til tross for at halvparten av nybilene var elektriske, betyr det ikke at alle jakter på elbiler. Faktisk langt derifra.

For mens pandemien gikk hardt utover nybilsalget, stablet brukbilmarkedet seg raskt på hjulene og fikk en fart vi aldri har sett før. Ja, folk er mer forsiktig med økonomien, og jakter nå på det gode kjøpet i bruktmarkedet. Og med stengte grenser og en sommer der «alle» skulle se seg om i eget land, var det duket for et skikkelig comeback for bruktbilmarkedet.

Gjennom sommeren har trafikken på bilannonsene til Finn skutt i været, og har ligget mellom 20 og 30 prosent over det den gjorde sist sommer.

– Antall (totale) eierskifter har i sommermånedene ligget på rundt 27 prosent høyere enn samme tid i fjor, ifølge OFV. Dette samsvarer godt med Finn sine tall på økning i antall solgte bruktbiler, sier produktdirektør for Finn motor, Eirik Håstein.

Og den store vinneren hos Finn er dieselbiler, som har fått en ny vår denne sommeren.

–  I juli i fjor ble det solgt 9.990 dieselbiler, mens det ble solgt hele 12.886 dieselbiler i juli i år. Dette er en interessant utvikling, spesielt siden salget av nye dieselbiler fortsetter å falle, forteller Håstein.

Blant nybilene utgjorde de rene dieselbilene kun 12,8 prosent av det totale salget i juli, for ifølge OFV ble det kun registrert 1.249 helt nye dieselbiler i forrige måned. Salget av brukte dieselbiler var altså på mer enn 1.000 prosent av dette!

Statistikken fra Finn viser også at BMW fortsatt er favoritten blant merkene, men en tysk rival nærmer seg nå faretruende. I juli ble det gjort 731.000 søk etter BMW, mens Mercedes fulgte helt i ryggen med 729.000 søk.

Men begge de tyske merkene må finne seg i å være utenfor pallen når det kommer til faktisk kjøp. For der finner vi fortsatt de gamle favorittene.

  1. Volkswagen
  2. Toyota
  3. Volvo
  4. BMW
  5. Mercedes Benz

Så hva med brukte elbiler?

I likhet med resten av markedet fikk også dette segmentet seg en knekk da covid-19 invaderte samfunnet i mars og april, men har siden tatt seg kraftig opp.

– Vi ser at nivået på antall elbiler til salgs på Finn motor de siste tre månedene, er tilbake til slik det var i 2019. I år som i fjor er det Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf, Tesla Model S og BMW i3 det finnes mest av på bruktmarkedet, forteller produktdirektøren.

Mange av bilmerkene holder fortsatt igjen når det kommer til rene elbiler, og kjører en mellomløsning hvor de tilbyr stadig flere ladbare hybrider som tar ned det gjennomsnittlige forbruket og dermed også utslippet.

Det kommer også til syne i nybilsalget, hvor ladbare hybrider skjøt i været med 141 prosent i juli i forhold til for ett år siden. OFV-tallene viser at det ble registrert 2.278 nye ladbare hybrider forrige måned.

Denne trenden er også på tur inn til Finn, som noterer et økende salg av slike biler. Men det er ting som tyder på at markedet begynner å bli mettet for brukte ladbare hybrider, for tiden det tar for å selge en slik bil øker også.

En annen ting som øker hos Finn er bruk av kjøpekontrakter, som de startet med for to år siden. Denne er selvsagt i digital form og baserer seg på kjøpsloven, og trygger både kjøper og selger ved en eventuell tvist.

– Antallet signerte kjøpekontrakter på Finn er høyere enn noen gang før, og har vært det gjennom hele sommeren. Veksten i bruk av kjøpekontrakt er på rundt 25 prosent målt mot fjoråret, forteller Håstein.

Og mange av disse har altså brukt kontrakten til å selge og kjøpe en dieselbil, den store favoritten når det kommer til bruktbiler.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter