Vi skal ikke hakke på Toyotas strategi, men det har skapt oppsikt at verdens største enkeltstående merke fortsatt ikke har en elbil på plass.
Toyota har til nå satset på hybrider og hydrogenbil gjennom Mirai-modellen, og at de vil spise markedsandeler når den første elbilen faktisk kommer viser en annen modell.
-->
Toyota Norge tilbyr nå en ladbar hybrid-versjon av Rav4 med en oppgitt elektrisk rekkevidde på 75 kilometer, og norske forbrukere har svart med å sende sjokkbølger gjennom nybilsalget. For dette har de siste årene vært totalt regjert av elbiler, men i januar var Rav4 frekk nok til å gå helt til topps på salgslisten.
Etter årets tre første måneder er Rav4 faktisk Norges nest mest solgte nybil, bare slått av Tesla Model 3 som er skarve 97 biler foran på listen.
En ladehybrid er det nest siste steget inn mot rene elbiler, og Toyota er nå klar til å ta det aller siste steget.
Tilbake i 2019 annonserte Toyota og Subaru at de skulle slå kreftene sammen for å utvikle best mulig elbiler gjennom en ny plattform kalt e-TNGA, men siden har det kommet ulike signaler om når de første elbilene faktisk kommer.
I utgangspunktet nøyde de seg med å si «i midten av 2020-tallet», noe som i verste fall vil si 2025. Det er i så fall lovlig sent, men de fleste regnet med at dette var et såkalt «worst case»-scenario. Og de tok ikke feil.
I mars annonserte Toyota at de skulle vise en ny helelektrisk SUV basert på e-TNGA under Shanghai Motor Show, og mer eksakt får bilen premiere 19. april.
Slik ser fronten til den ut:
Toyota gir også et annet hint foran premieren, for de sier at de går «Beyond Zero» med den kommende nullutslippsbilen.
Dette er etter alle solemerker et hint til den nye elbilserie de skal komme med, og som går rett inn i Subaru-terreng. Toyota og Subaru inngikk et samarbeid allerede i 2005, noe som resulterte i to nye søstermodeller i Toyota 86 og Subaru BRZ. Dette samarbeidet utvidet de i 2019 da de annonserte en felles satsing rundt kommende elbiler, og det er dette vi nå får se resultatet av.
Sportsbilen til Subaru heter altså BRZ, og forkorter vi Toyotas «Beyond Zero» får vi et nesten tilsvarende navn med BZ. Det blir mest sannsynlig navnet på en ny elbilserie fra Toyota, så kommende elbiler kan ende opp med å hele Toyota BZ1, BZ2, BZ3 og så videre.
En ting er uansett klart, og det er at Toyota og Subaru ganske enkelt kan lage ganske mange forskjellige elbiler. For den nye e-TNGA-plattformen er ganske så fleksibel, og åpner for både for-, bak- og firehjulstrekk samt en rekke batteri- og elmotor-typer ‒ alt tilpasset ulike typer kjøretøy og bruksområder.
Så når proppen endelig trekkes kan vi kanskje forvente oss en foss av nye elbiler fra Toyota og Subaru, for endelig har også elbil-trenden nådd de to japanske bilmerkene.
Og vi slipper å vente til 2025 før den første er her.
Den skal altså vises allerede neste uke, og her de foreløpige bildene Toyota har vist av den kommende helelektriske SUV-modellen:
Les også: