Den franske PSA-gruppen er godt i gang med sin helelektriske
satsing, og merkene Peugeot, DS og Opel har for lengst presentert elbiler som allerede
har inntatt markedet. Citroën er også godt i gang, og senest i forrige uke viste
de fram ë-Spacetourer, en helelektrisk flerbruksbil som blant annet passer for
storfamilier. De har også vist fram den lille elektriske mopedbilen Ami, hvor
norske 16-åringer kan sitte bak rattet på elbilen som har en rekkevidde på 70
kilometer.
elbiler med blant annet den ladbare hybriden Citroën C5 Aircross Hybrid vist
fram i slutten av mai, en SUV med 225 hestekrefter og en elektrisk rekkevidde
på 50 kilometer. Det neste blir dermed en elbil, og mer eksakt en
helelektrisk versjon av SUV-modellen C4. Denne modellen som ble presentert første gang i 1928(!) oppgraderes
nå, og Citroën gardere seg. Den skal komme som en vanlig bensin- og dieselbil,
og som elbil ‒ og blir dermed høyaktuell i Norge. ‒ Vi gleder oss til å introdusere en helt ny elektrisk kompaktbil som vil passe perfekt i det norske markedet, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen. Merket styrer etter noe de selv kaller Citroën Advanced
Comfort, så det er ingen grunn til å tro noe annet enn at også ë-C4 blir en
komfortabel bil å kjøre. Dette skal blant annet systemet Progressive Hydraulic
Cushions kombinert med Advanced Comfort-setene fra C5 Aircross-modellen sørge
for. Hvilket drivverk og batteri ë-C4 får vet vi ikke, men det er grunn til å tro at den blir utstyrt med et 50 kWh-batteri slik som de andre elbilene hos PSA har. Det betyr i så fall en rekkevidde et stykke over 300 kilometer, avhengig av aerodynamiske egenskaper, vekt og andre ting.
SUV-modellen, eller crossoveren om du vil, 30. juni. Inntil da holder de kortene
tett til brystet, så vi må smøre oss med litt tålmodighet. Men de har iallfall sluppet noen bilder av den kommende elbilen, og slik ser Citroën ë-C4 ut: Les også:
- Her er to nye Cayenne GTS
- Mercedes lille ladbare A-klasse med lang rekkevidde
- Her luftes Bugatti-beistet