Her er elbilen Mercedes laget allerede i 1990

Du trodde kanskje at Mercedes ikke har prøvd seg på elbiler før de siste årene?


Mercedes-Benz har den ultimate skryterettigheten i bilindustrien.
Ingen kan nemlig vise til en så lang historie som det tyske merket, ettersom Mercedes
er en direkte etterkommer av Karl Benz, mannen som kom med historiens første
moderne bil i 1885.

Karl Benz fokuserte dog på forbrenningsmotorer, akkurat som de
to andre viktige personene i Mercedes-historien stort sett gjorde, Gottlieb
Daimler og Wilhelm Maybach.

-->
Et tysk bilgeni som derimot prøvde seg på alt mulig var Ferdinand
Porsche, og hans aller første forsøkt på en automobil var faktisk en
elbil tilbake i 1898. Så jepp, Porsche laget en elbil for 122 år siden!

Mercedes, og spesielt Maybach, fulgte svært godt med på hva som foregikk rundt omkring. Han kom opp med sitt første hybridforsøk allerede i 1902, året etter at Porsche hadde laget historiens første hybrid med batteri og bensin. Maybachs første forsøk var å kombinere en 2-sylindret motor og en dampmotor, og i 1905 tok han patent på en hybridløsning som kombinerte en forbrenningsmotor og en pneumatisk (lufttrykk) motor.

Men det var bare en ordentlig konge på den tiden, og han het
Ferdinand Porsche.

Daimler ansatte han som sjefingeniør i 1906, og med han i
førersetet kunne de presentere Mercedes’ første hybrid i 1907 ‒ Mixte.

Her hadde Porsche kombinert en forbrenningsmotor med en dynamo
som genererte elektriske kraft som drev to elmotorer på bakhjulene.

Mercedes Mixte var selvsagt overlegen daværende elbiler på
rekkevidde, og for å vise hva som virkelig bodde i hybriden lagde Porsche også
en racerbilversjon i 1907. Uheldigvis klarte en testfører å dra av veien under
testing før løpet bilen var påmeldt til, og den unike hybriden fikk store
skader og fikk aldri vist hva som virkelig bodde i den.

Porsche var ansatt i selskapet til 1923, før han altså gikk
videre til å designe Volkswagen Bobla og startet opp sitt eget merke ‒ Porsche.

Mercedes har siden Porsches dager fortsatt å prøve ut nye
løsninger, og det innbefatter også elbiler.

En slik kunne de vise fram under en messe i Hannover i mai 1990.

Der kunne de vise fram en meget spesiell 190 (W 201) som var
omgjort til en helelektrisk modell, og i brosjyren som fulgte hadde Mercedes
stor tro på en slik løsning.

«På denne måten er Mercedes 190, som når det kommer til lengde
og vekt er nær kravene til et elektrisk kjøretøy, en ideell elbil. Målet er å
vurdere hvor funksjonell alle komponentene er i realistiske situasjoner med
alle vibrasjoner, akselerasjoner og temperatursvingninger som oppleves i daglig
bruk», skrev Mercedes.

Den elektriske 190-modellen ble brukt til å teste forskjellige drivlinje-konfigurasjoner og batterisystemer. Batteripakkene som ble testet var hovedsakelig natrium-nikkelklorid eller natrium-svovel høyenergibatterier som hadde høyere energitetthet enn de klassiske blybatteriene.

Arbeidstemperaturen for begge systemene lå imidlertid rundt
300 grader, men representanter fra bilindustrien som var på messen ble uansett
nysgjerrige på bilen og det som kanskje kunne representere framtiden.

Og Mercedes hadde heller ingen planer om å skrote satsingen.
Snarere tvert om.

Under Genève Motor Show i mars 1991 kom de med en mer
avanserte utgave, og igjen kunne pressesettet avsløre store ambisjoner.

«Bilen er fremdeles en fullverdig femseter med nesten
uendret effektiv plass, og med velprøvde sikkerhetsfunksjoner fra Mercedes-Benz»,
slo de fast.

De to bakhjulene ble drevet av hver sin elektriske motor, hver med 22 hk. Den totale effekten ble dermed på 44 hk.

Energien ble nå levert av et natrium-nikkelkloridbatteri, og
bilen bød til og med på regenerativ bremsing som sendte energi tilbake til
strømpakken under bremsing.

En spesiell fordel med dette konseptet var at store og tunge
mekaniske komponenter var ryddet unna, slikt at vekten sammenlignet med en
serieprodusert bil med en forbrenningsmotor kun var 200 kilo mer.

Bakgrunnen for den elektriske satsingen var den samme som gjorde at Toyota kom med verdens første masseproduserte hybrid, Prius. I 1990 kom nemlig California med en lov som skulle føre til flere nullutslippskjøretøy, og dette smittet over på andre myndigheter.

I Tyskland ble det kjørt i gang en diger test i 1992, og målet
var det samme som i California.

Et stort forsøk ble satt i gang på øya Rügen, som fortsatte helt
til 1996. Den tyske regjeringen finansierte prosjektet til en verdi av 60
millioner tyske mark, og de ville teste ut om elektriske kjøretøyer og deres
batterier faktisk kunne funke i hverdagen.

Totalt var 60 personbiler og varebiler av flere merker var
involvert i forsøket.

Mercedes-Benz sendte 10 sedaner av modellserien W 201, som var ombygd for hånd med drivlinje-komponenter i forskjellige elektriske motor-og-batterikombinasjoner.

Spesielle ladestasjoner med solceller var tilgjengelige for å teste ut miljøkonseptet, fordi kun strøm fra fornybare kilder kan betraktes som helt CO2-nøytral.

De banebrytende 190-modellene ble kjørt av vanlige folk som
var med på testen på Rügen, og disse inkludert også drosjesjåfører som brukte
dem i normal hverdag.

Det var knapt noen problemer ‒ W 201-bilene var svært så pålitelig. En av bilene ble brukt spesielt mye, og rundet formidable 100.000 kilometer på ett år.

«Resultatene gir Mercedes verdifull innsikt i batteriets
levetid, antall mulige utladnings- og ladesykluser, rekkevidde, energiforbruk
og pålitelighet», oppsummerte Mercedes-Benz-brosjyren.

I årene etter brukte Mercedes det elektriske drivlinje-konseptet
også på andre personbiler.

Så om det var så vellykket, hvorfor slo ikke elbilene
igjennom allerede den gang?

Vel, Mercedes svarer selv på dette i en pressemelding fra
1991.

Der sto det at batteriets levetid, rekkevidde,
resirkulering, ladeinfrastruktur og pris på bilen er de usikre faktorene. Ja,
litt som det argumenteres med den dag i dag.

Kunnskapen som Mercedes høstet med 190 blir også brukt i
dag, og noen av de som var med på å bygge elbilen jobber fortsatt med å utvikle
elbiler hos det tyske merket.

I dag tilbyr stjernemerket på en rekke hybrider, og også et par
rene elbiler i EQC og EQV.

Så etter 30 år har endelig Mercedes’ elbil blitt voksen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter