Her er den store elektriske SUVen til VW

Volkswagen viser nå fram den sjette modellen i den kommende helelektriske ID.-serien.


Den tyske produsenten nøyer seg ikke med å satse på kun en modell når de skyter ut av de elektriske startblokkene, men skal gardere seg med diverse modeller som går inn i de fleste segmentene.

Dette inkluderer nå en familie-SUV som kan konfigureres med tre seterekker ‒ ID. Roomzz på nesten fem meter og som planen skal være her i 2021.

-->
Og det er store ord som brukes når Volkswagen beskriver den
store helelektriske SUV-modellen.

– Denne SUV-en er som en monolitt, tilsynelatende frest ut av en eneste blokk. Og ID. Roomzz beveger seg med elektrisk letthet – lydløs og utslippsfri, sier Claus Bischoff, Volkswagens sjefsdesigner.

Slik ser monolitten ut:

Ok, navnet er kanskje ikke av de mest elegante, men hvordan
er resten av bilen?

Jo, denne byr på det produsenten kaller IQ.Drive (ja, de
liker altså punktum i navnene), noe som åpner for ganske så selvkjørende biler.

Roomzz byr på nivå 4 på den autonome skalaen, som enkelt
betyr at den kan kjøre av seg selv i de fleste situasjonene. På toppen av dette
gir interaktive lyssoner de reisende løpende informasjon, og dette har de toppet
med et «svevende» digitalt instrumentpanel foran føreren.

Tyskerne har ikke kun tenkt store familier med plass til sju
personer med denne, så den er såkalt multi-fleksibel hvor innsiden også kan
omgjøres til en aldri så liten lounge.

«Velger føreren helautomatisk modus, kan setene vinkles 25 grader innover. Det gir en lounge-lignende atmosfære, og legger til rette for kommunikasjon. Ved helautomatisk kjøring kan også «ID. Pilot Relax»-modus velges, der hver passasjer innretter seg individuelt. I denne modusen kan setet justeres trinnløst helt ned til liggeposisjon», heter det fra Volkswagen Norge.

Så den kan kjøre av seg selv, lages om til en stue og vise informasjon
svevende rundt deg.

Men hva med rekkevidden, dette som gjør at fortsatt noen er skeptiske
til elbiler?

Først må vi nevne at Roomzz er utstyrt med to elmotorer, en foran
og en bak, og totalt leverer disse 306 hestekrefter (225 kW).

Batteriet er på 82 kWh, noe som skal gi en rekkevidde på 450
kilometer. Så du kan nesten legge deg
ned og ta en høneblund over fjellet mellom Oslo og Bergen.

Ladestoppen blir uansett ikke av de mer langvarige, for 150
kW lading sørger for å fylle batteriet 80 prosent på rundt 30 minutter.

Og har du en lukket garasjeplass trenger du heller ikke
ladekabel, for denne kan også lades trådløst. Joho!

Selv om det er en diger SUV sørger det elektriske drivverket
for at den forflytter seg ganske så kjapt, mer bestemt 6,6 sekunder fra 0 til
100 km/t. Toppfarten er satt til 180 km/t.

Den sjette modellen i ID.serien skal vises fram under den nært
forestående bilutstillingen i Shanghai, og planen er altså at den skal på markedet
i 2021.

Da er flere ID.-modeller allerede ute på markedet.

Tidligere har Volkswagen vist fram ID.-modellene ID. (Golf-størrelse), SUV-versjonen ID. Crozz, minibussen ID. Buzz, flaggskipet ID. Vizzion og den eventyrlystige ID. Buggy.

Den kun kalt ID. og altså på Golf-størrelsen skal være førstemann ut.

I tillegg har de også en sjuende versjon som ikke skal i
produksjon, ID. R. Dette er en elektrisk racerbil som brukes som en slags
testklut for den nye elektriske drivlinjen.

Her er de sju modellene samlet til et aldri så lite familieportrett:

Som vi ser er ID. Roomzz fortsatt under duken på det bildet, men nå er den altså avduket.

Så her har du flere bilder av ID. Roomzz:

Les mer om:

Elbiler Nyheter