Her er den nye BMW 4-serie Coupé

Hva følger etter 3? Ja, 4, og nå følger BMW opp den nye 3-serie Sedan med en ny 4-serie Coupé.


Det bayerske motorverket, Bayerische Motoren Werke,
runder 100 år i 2022. Men historien startet allerede i 1916, og da under navnet
Bayerische Flugzeugwerke. Heldigvis skiftet de altså navn i 1922, for BFW
klinger åpenbart ikke like godt som BMW.

De har altså en lang arv, og allerede i 1936 kom de med
modell som sørget for å skrive merket inn i historiebøkene.

Bilen het BMW 328, og med litt godvilje kan vi si at det var
en coupé. Den var også lynrask, og vant også sin klasse i et av de aller mest
prestigetunge løp på den tiden, Mille Miglia.

Så hvorfor er den viktig nå?

Jo, da BMW bestemte seg for hvordan den nye BMW 4-serie
Coupé skulle se ut, så de til akkurat den bilen. De ville gi den nye 4-serie Coupé
en grill som kunne minne om klassikeren, noe de også har gjort.

Faktisk har de gjort ganske så mye nytt med den nye
4-serie-modellen, så her snakker vi altså om en ganske så ny versjon.

For BMW tar sine coupémodeller på alvor.

– En coupé-modell er for mange selve symbolet på ren
kjøreglede. Bak rattet, er det veien som er målet. Helt nye BMW 4-serie Coupé
bygger på en stolt arv og har en distinktiv karakter som skiller seg ut i
mengden, slik en coupé skal våge å gjøre, sier Marius Tegneby,
kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

Den nye generasjonen har vokst i alle retninger, og er 4.76
meter lang (+128 mm), 1,85 meter bred (+27 mm) og 1,38 meter høy (+6 mm). BMW
har også trukket ut akselavstanden med 41 mm, slik at den måler 2,85 meter.

Tyskerne har også gjort det enda mer sportslig med en mer negativ
camber på forakselen og en rekke forsterkede bæreelementer, og altså gitt den en
stående nyregrill som et nikk tilbake til 328 og den enda mer legendariske BMW
3.0 CSi fra 1971.

Den har også fått helt nye linjer som gjør den markant mer
aerodynamisk enn den forrige modellen, og oppgradert med ny teknologi og nye
løsninger som de andre nye BMW-modellene også byr på.

Dette er ikke kun en sportsbil selv om den kun har to dører, og bakerst har BMW ryddet plass til et bagasjerom på 440 liter. Og ja, den kan også leveres med hengerfeste.

Men en coupé fra BMW, spesielt om den skal føre arven til rallyvinnende
bil fra 1930-årene videre, må selvsagt ha noe med futt i under panseret.

Ut fra startblokka satset det på to mildhybridsystemer i
form av BMW 420d xDrive og M440i xDrive, begge altså firehjulstrukket og med Steptronic
automatgir.

420d viser altså at det er en dieselmotor under panseret, en
2-liters 4-sylindret som yter 190 hestekrefter med et dreiemoment på 400 Nm. Denne
har en estimert startpris 578.300 kroner.

M440i er som M-bokstaven viser bølla av de to, og under
panseret finner vi den velkjente 3-liters bensinmotoren med rekkesekser. Denne
byr på 374 hk og 500 Nm, og gjør 0-100 km/t på 4,5 sekunder og har en toppfart
på 250 km/t. Her estimerer BMW Norge utgangsprisen til 862.100 kroner.

Men som BMW-entusiastene vet er ikke en M440i en ekte
M-versjon, for disse heter enkelt og greit kun M.

Og det kommer en storesøster til M440i også.

– BMW M440i xDrive Coupé er den foreløpige toppmodellen, men
det er en dårlig bevart hemmelighet at en ny generasjon BMW M4 Coupé også er på
vei. Videre vil også helelektriske BMW i4 bli en del av familien som en
firedørs Gran Coupé. Historien om den helt nye generasjonen BMW 4-serie er
derfor langt fra ferdig, understreker Tegneby.

Den nye BMW 4-serie Coupé lanseres i oktober, og norske
forhandlere åpner snart for bestilling av den nye modellen.

Her er flere bilder:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter