Alpine skal som modermerket Renault inn i den elektriske alderen, og som eieren skal de gjøre det med en ganske kompakt B-bil ‒ en som slektes på kommende og helelektriske Renault 5.
Dert franske sportsbilmerket har som kjent kun en modell i porteføljen, A110, men drømmegarasjen skal nå utvides med tre nye biler. Og den første blir utvilsomt en skikkelig moroklump, for det som vi regner med blir svært sportslige kjøreegenskaper får seg også et løft med et helelektrisk drivverk.
-->
Så ja, Alpine A290 er en elbil, mens den som nå er vist fram er en «beta»-versjon ‒ derav b’en i navnet som Alpine-sjef Laurent Rossi bruker om den:
‒ A290_β er den første etappen i Alpines nye æra, det første steget mot den helelektriske drømmegarasjen i 2024, sier han.
‒ Denne urbane utstillingsbilen har skrevet om spillereglene for elektriske hot hatch. A290_β utnytter sin rike arv og innleder Alpine inn i framtiden, med en hverdagsopplevelse av motorsportsånden som har inspirert merket siden begynnelsen.
Og bare så det er sagt. Alpine A290 er allerede godkjent av det franske motorsportforbundet for bruk på bane, så dette er en aldri så liten racerbil med et førersete plassert i midten ‒ slik som Alpenglow-konseptet vist fram i fjor. Så ja, denne lille rakkaren er faktisk inspirert av Formel 1-bilene.
Men ingen fare. Alpine har også plassert to stoler like bak føreren på hver side, så denne har plass til tre personer i bilen.
‒ A290_β kombinerer en racing sjel med urbane påvirkninger. Den er designet for en ny generasjon hot-hach-entusiaster. Dens proporsjoner og tekniske detaljer feier deg umiddelbart inn i et gjenoppfunnet motorsportunivers, sier designdirektør Antony Villain.
‒ For å være tro mot Alpines kjøreerfaringskunnskap, plasserte vi sjåføren i midten av cockpiten. A290_β er designet – innvendig og utvendig – rundt dette prinsippet. Når vi går elektriske, er dette en måte å vise at vi er knyttet til Alpines DNA og ånden som veileder oss når vi utvikler Alpene for morgendagen.
A290 hører ifølge Alpine hjemme i B-segmentet, men har dimensjoner som nesten tar den ned i det minste A-segmentet. For utstillingsbilen som nå vises er kun 4,05 meter lang, 1,85 meter bred og 1,48 meter høy, og byr altså på en smakebit på en smidig produksjonsbil med kort akselavstand og bredere hjulspor ‒ for sporty kjøring og større stabilitet i høye hastigheter, melder Alpine.
Som vanlig har de jobbet hardt med aerodynamikken som er viktig for sportsbiler, og er også ganske gjenkjennelig med settene av X-lykter som nikker tilbake til biler som A110. Og det er også noen svært spesielle felger med en firkant i midten og et svart kontrasttak som strekker seg fra panseret og halvveis over bilen. Og det er utstrakt bruk av karbon for å holde vekten nede.
På innsiden ser showbilen ut som noe futurisk, så hvor mye som overlever til produksjonsbilen er vi usikre på. Men den digre frontruten gjør helt sikkert det, så her bør det være usedvanlig godt utsikt.
Rattet ser ut som noe hentet fra F1, og det er selvsagt bøtteseter i karbon og et dashbord som er svært fokusert mot føreren. Rattet har til og med en forbikjøringsknapp, og trykkes denne leveres det 10 sekunder med ekstra boost.
Det er også tre kjøremoduser for bane, Wet, Dry og Full, og bilen er også utstyrt med Brembo-felger og to elmotorer. Men dette er ikke en AWD, for begge disse befinner seg foran.
Alpine sier ikke noe om ytelser, men kan fortelle at bilen kommer med dreiemoment-vektorering som bør kunne fordele kreftene ganske nøyaktig.
I tillegg til A290 som etter planen skal inn i produksjon neste år skal drømmegarasjen til Alpine bestå av en crossover og en helelektrisk ny generasjon av A110.
Her er bilder en liten smakebit på den aller minste, Alpine A290:
Les også: