Tilbake i mars åpnet Porsche for en frivillig oppdatering av 2020-utgavene av Taycan-modellene, og denne skulle blant annet gjøre den dynamiske kjøreopplevelsen enda bedre. Dette inkluderte også en enda bedre styring av slip-kontrollen til Turbo S-utgavene, og med enda bedre grep skal denne nå klare 0-200 km/t på 9,6 sekunder ‒ 0,2 sekund raskere enn med den gamle programvaren.
Nå er ikke det å oppdatere en slik programvare noe stort problem for Taycan-kundene, for også Porsche har tatt i bruk trådløse oppdatering kjent som Over-the-Air (OTA) for sin elektriske modell.
-->
Men ikke all programvare kan oppdateres slik, og det er dårlig nytt for flesteparten av kundene som eier Taycan og Taycan Cross Turismo.
For Porsche sier nå at de vil innkalle rundt 43.000 eksemplarer (2020- og 2021-modeller) av disse elbilene til verksted for en oppdatering av programvaren.
Problemet er at disse kan ha en feil i denne som gjør at kraftoverføringen i bilen i visse tilfeller og med ujevne mellomrom kan slå seg av, og dermed mister bilen trekkraften.
Tyskerne sier at problemet allerede er fikset på bilene som produseres nå, og at denne feilen ikke utgjør noen stor fare i trafikken (er mulig å starte bilen etter at dette har skjedd).
Kundene kan altså fortsette å bruke bilene, og vil bli kontaktet av sin lokale Porsche-forhandler slik at disse kan booke en verksted-time. Og nettopp én time tar oppdateringen, som naturligvis er gratis for kundene.
Porsche lanserte sin første rene elbilmodell i 2019, og den er nå på vei til å passere ikonet 911 i popularitet. I første kvartal leverte Porsche like mange Taycan som 911, drøyt 9.000 eksemplarer, men den skal slite med å bli den aller mest populære i familien.
Det ble nemlig levert drøyt 22.000 Macan-modeller i første kvartal i 2021 av totalt 72.000 Porsche-leveringer, og den populære bilen gjør seg også klar for framtiden. Porsche driver nå og tester en ny generasjon av den kompakte SUV-modellen, og denne er helelektrisk. Nye og elektriske Macan skal være på plass til neste år, og den venter nok Porsche Norge spent på.
For her hjemme rundet Taycan 1.000 biler allerede i november i fjor, og siden har det kommet til rundt 400 nye eksemplarer av elbilen på norske veier.
Og som snart finner veien til et verksted for en ganske så viktig oppdatering.
Les også: