Candela C-8 får en ekte Polestar-versjon, og slik ser den ut. (Fotos: Polestar)

Havets Polestar er her

Svenske Candela har nå klar en Polestar-utgave av elbåten C-8.


Da Candela gjorde seg klare til å ta det siste steget i utviklingen av elektriske båter, C-8, tilbake i 2021, kalte de den for en iPhone på vannet. Ikke fordi den så ut som en, men de mente at dette var et like viktig øyeblikk som da den populære mobilen ble lansert tilbake i 2007.

For en Candela C-8 ser absolutt ikke ut som en iPhone, men heller mer som en linjelekker sportslig elbil. Ja, litt som en Polestar.

De to svenske merkene har da også noen ting til felles. For det første er de omtrent like gamle, Candela ble grunnlagt i 2014 og Polestar ble kjøpt av Volvo i 2015. Candela kom med sin første elbåt i 2019, mens Polestar kunne presentere sin første elbil i 2020.

Og begge er over snittet opptatt av bærekraft, nye løsninger og ikke minst nullutslipp under selve transporten.

For Polestars del skjer den som kjent på veien, mens Candela skal bidra til at også båtene tar del i den helelektriske overgangen transporten opplever nå.

At de to skulle finne sammen er dermed ingen overraskelse, og det gjorde de i fjor sommer. Da ble det klart at Polestar skal levere batteri og ladeteknologi til Candela, og resultatet er ganske imponerende.

Elbåten får nemlig en rekkevidde på opptil 57 nautiske mil om båten holder en marsjfart på 22 knop, noe som er ganske raskt ute på vannet. 57 nautiske mil tilsvarer 106 kilometer, mens 22 knop er 41 km/t.

I tillegg kunne de melde om at det var en spesiell Polestar-versjon av C-8 på gang, og dette inkluderte skreddersydde designelementer som en ny lysegrå farge på skroget, spesialdesignede seter og hydrofoiler lakkert i Swedish gold.

For ja, dette er en hydrofoil, noe som betyr at skroget løfter seg over vannlinjen i en viss hastighet og reduserer dermed energiforbruket og gjør båtturen langt mer behagelig.

– Candelas hydrofoilteknologi er et paradigmeskifte for bærekraftig ytelse til sjøs, sier Maximilian Missoni, Head of Design i Polestar.

‒ Som første gang bak rattet i en elbil, føler man umiddelbart at dette er framtiden, spesielt når båten «tar av» - og som på bilene våre fremheves spesielle detaljer i Swedish gold.

Candela C-8 Polestar edition kan faktisk minne litt om en Polestar med den grå og hvite fargen supplert med gullfargede hydrofoiler som nikker til Performance-detaljene på Polestars biler, og på innsiden er det en lysere gråtone kombinert med maritimsertifiserte tekstiler som får oss til å tenke på bilmerket.

Slik ser en Candela C-8 Polestar edition ut ved siden av en ekte Polestar.

Candela C-8 får en ekte Polestar-versjon, og slik ser den ut. (Fotos: Polestar)

En Candela C-8 er utstyrt med et 69 kWh batteri og ladeteknologi fra Polestar 2 Standard range, og drives en av liten torpedolignende podmotor med 75 kW. Polestar melder at oppdateringene på spesialutgave også inkluderer spesiallagde seter fra bilindustrien.

‒ Estetisk praktfullhet er verdifullt i seg selv, men kan også være en drivende kraft mot en mer bærekraftig framtid, sier Gustav Hasselskog, CEO og grunnlegger av Candela.

‒ Candela sitt hovedfokus er å lage fartøy som er mer attraktive på alle måter. Jeg er derfor strålende fornøyd med Candela C-8 Polestar edition og samarbeidet med det glimrende Polestar-teamet.

Her er bilder av havets Polestar:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter