Dennis Hauger imponerte i en Porsche 911, men så gikk det helt galt. (Fotos: Porsche)
Hauger krasjet fra topplassering i Le Mans
Ferrari vant årets Le Mans, men for oss nordmenn var det mer spennende å se hva Dennis Hauger og Aksel Lund Svindal fikk til under Porsche Carrera Cup kjørt noen timer før 24-timersløpet.
Det var dessverre ingen nordmenn på startstreken da årets Le Mans 24-timers ble flagget i gang lørdag ettermiddag, men det var ingen tvil om at det var noen italienere der.
De første 12 timene var den en rekke endringer i teten av det berømte løpet som ble kjørt for aller første gang for 100 år siden, og mange av de 16 hyperbilene var innom ledelsen under første halvdel som var preget av to omganger med regnvær og flere krasj.
-->
Men etter hvert ble det klart at seieren enten skulle gå til Ferrari 499P nummer 51 eller Toyota GR010-Hybrid nummer 8. Men det var Ferrarien kjørt av Pier Guidi, Calado og Antonio Giovinazzi som ledet an mot slutten, og vant til slutt jubileumsutgaven av Le Mans og skrev seg dermed inn i historiebøkene.
Selv om Le Mans 24-timers alltid er spennende, var det muligens hakket mer spennende å se hva som skjedde under oppvarmingsløpet kjørt noen timer tidligere lørdag. Der var det nemlig duket for en kombinert Porsche Carrera Cup hvor det skandinaviske mesterskapet hadde slått seg sammen med det franske.
Så ja, de skulle vise seg fram for mange hundretusener av tilskuere på legendariske Circuit de la Sarthe i Le Mans, og bare det er stort.
Og det betydde også godt over 60 biler på startstreken, og Norge var altså representert med gjestefører Dennis Hauger og Porsche-fører Aksel Lund Svindal som begge konkurrerte i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Hauger hadde altså tatt turen fra Formel 2 og til en Porsche 911 som for han er en ukjent bil, og det er kun de aller beste som håndterer en slik overgang nærmest uten trening. Men Hauger er en av de mest talentfulle på fire hjul.
Nordmannen viste muskler allerede under kvalifiseringen, hvor han var nest raskest av førerne i skandinavisk cup og ble kun slått av Dylan Pereira, som til slutt også vant lørdagens løp.
Og under dette stilte de på startstreken sammen med de som kjører i den franske cupen, og Hauger var nede på 7. plass i det store feltet etter den første runden. Men så ble han skikkelig varm i kjøredressen.
Hauger avanserte raskt opp til 5. plassen, og skulle til å ta opp jakten på de aller raskeste da alt gikk galt.
Inn mot en sving mistet han kontrollen på bilen, havnet ute i grusen og traff en bil da han fikk slengt bilen ut på banen igjen. Han klarte å komme seg til piten, men det var også alt.
Så en svært så ergerlig avslutning for 20-åringen.
‒ Jeg er veldig skuffet og misfornøyd. Da jeg begynte å få god temperatur i dekkene og komme inn i løpet, med to gode forbikjøringer, fikk jeg en dytt bakfra i et av innbremsingspartiene, forklarer Hauger.
‒ Det gjorde at jeg fikk ubalanse i bilen, og da var det gjort. Radiatoren begynte å lekke på grunn av sammenstøtet, og det endte dessverre med en kjedelig bryt.
Den andre norske føreren var altså vår olympiske mester i alpint, Aksel Lund Svindal. Han har byttet ut alpinhjelmen med racinghjelmen, men ettersom dette kun var det tredje løpet i en Porsche 911 GT3 Cup trenger han litt mer erfaring med bilen om han skal kjempe om de aller beste plasseringene.
Men til tross for at endte på 13. plass av de 14 førerne som kom seg til mål, var det sedvanlige humøret på plass. Og det er kanskje ikke så rart, for drømmen om å kjøre på Le Mans-banen ble til en virkelighet.
– Det var dødsgøy å være med, men også litt skummelt - om jeg skal være helt ærlig. Jeg var ganske nervøs i forkant, fordi Le Mans er så stort på alle mulige måter. Det går veldig fort og med 63 biler til start kan mye skje ‒ det fikk vi jo også se underveis, sier Lund Svindal.
– Jeg ble varmere i trøya etter hvert som rundene gikk, men så blir det jo brått skummelt igjen da biler krasjet rett foran meg på et av rettstrekekene. Der gikk det jo i 280 km/t, og plutselig fløy det bildeler rett i frontruta. Så jeg er glad for at jeg kom meg helskinnet gjennom. Løpet lot seg absolutt prege av at det var masse ulykker, heldigvis uten at noen av de involverte ble skadet.
Også for Hauger var Circuit de la Sarthe en ny opplevelse.
– Det var kjempekult å kjøre her. Bilen var morsom, konkurransen var bra og det er en utrolig kul bane. Det er den kuleste banen jeg har kjørt på hittil i karrieren, slår Hauger fast.
For Lund Svindal var 13. plassen sesongens beste resultat i cupen.
– Det var en helt vill og veldig kul opplevelse. Noen steder føles det ut som at man er en del av et TV-spill eller en film, siden jeg har fulgt sendingene herfra og sett løpet live som tilskuer tidligere, sier han.
‒ Ved å ha kjørt selv får man en helt annen respekt for kjørerne i 24-timersløpet. De må ligge og jakte marginer i 24 timer i strekk, tar man det rolig blir man forbikjørt med en gang.
Les også: