Det finnes allerede smarte girkasse-systemer. Hyundai og Kia
har for eksempel en teknologi for automatisk smarte girskift, men denne er basert
på førernes preferanser. Vel og bra, men ikke optimalt.
trafikken, veien og topografien. Og det gjør nå til dels en ny løsning Hyundai
og Kia utvikler. Og dette er virkelig imponerende. Girkasse-systemet er koblet til kommunikasjonsteknologi, noe
som åpner for en rekke muligheter. Programvaren i girkassen kan dermed innhente informasjon fra
flere kilder, som 3D-navigasjon med nøyaktige veikart og kameraer og
radarsensorer for smart cruise-kontroll. Systemet utvikles også for framtidige løsninger kjent som
car-to-everything, hvor bilen via 5G kan motta info fra eksterne kilder som
andre kjøretøy og trafikkilder som lyssignaler. Hyundai og Kia har allerede testet systemet, og skal vi tro gruppen lover dette svært så bra.
girskiftfrekvensen i svinger redusert med rundt 43 prosent sammenlignet med
biler uten systemet. Bremsefrekvensen ble på sin side redusert med om lag 11
prosent, og resultatet er ifølge Kia at tretthet og bremseslitasje holdes
dermed på et minimum. Ved hjelp av kommunikasjonsteknologi kan for eksempel den smarte
kassen ta høyde for lang nedbremsing, og det åpner også for muligheter som å
sette bilen fri når dette er mulig. Alt dette vil redusere drivstofforbruket. Men det er mer.
- Systemet skifter automatisk kjøremodus til
sportsmodus ved innkjøring på motorveier, og gjør det enklere å gli inn i
trafikken. Når bilen er på plass i trafikkflyten, skifter systemet automatisk
tilbake til den opprinnelige kjøremodusen. - Motorbremsen kobles automatisk inn når
gasspedalen slipes opp ved registering av fartshumper, nedoverbakker og
fartsgrenser. - Radarsensoren foran registrerer endringer i
avstand til bilen foran, slik at systemet automatisk kan skifte til riktig gir.
framtidige løsninger rundt selvkjørende biler, som jo skal gjøre kjøringen
sikrere og langt mer drivstoffvennlig.
40 patenter i Sør-Korea og globalt rundt den nye og smarte girkasse-teknologien,
men de sier dessverre ikke noe om når vi kan forvente oss slike i bilene. Les også:
- En forsmak på en veldig spesiell BMW M2
- 0-100 km/t på 1,9 sekunder
- En vilt rask og lite elegant(!) Pagani