Toyota gikk på en omdømmesmell da de var litt for ivrig på å få elbilen bZ4X ut på markedet. (Foto: Toyota)

Har kommet seg etter omdømmesmellet

Selv det bunnsolide Toyota-merket går på en smell iblant, men som ellers i livet gjelder det å reise seg raskest mulig.


Toyota burde hatt de beste forutsetningene til å håndtere overgangen til elbiler, for dette er merket som sto bak den første masseselgende elektrifiserte bilen.

For det var Toyota Prius lansert på slutten av 1990-tallet som banet vei for elektriske drivlinjeløsninger, og det hele startet som kjent med hybrider. Men Toyota var skeptiske til de rene elbilene, og kjørte heller sitt eget løp med hydrogenløsningen gjennom Mirai-modellen presentert i 2014.

-->
Da var flere andre store merker allerede i gang med sin elbil-satsting, noe som gjorde at den japanske giganten havnet bakpå i racet om elbilkundene. For verden ville ikke ha hydrogenbiler, men elbiler, så Toyota måtte til slutt kaste seg rundt.

Når det først går galt, baller det gjerne på seg, og i iveren til å få ut en ren elbil gikk det litt for fort i svingene over hos Toyota ‒ slik det også har gjort hos flere andre tidligere.

Elbilen bZ4X gikk til og med på en skikkelig smell allerede før utleveringene startet, for bilen ble forsinket av en meget spesiell grunn ‒ hjulet kunne løsne. Nei, ikke optimalt.

Da bilen til slutt kom hadde den også sine barndomsfeil, og var langt fra en så feilfri bil som kundene forventer fra T-merket. Og det hjalp heller ikke på situasjonen at det var biljournalistene som fikk teste de første litt uferdige bilene, for de var skeptiske og pekte blant annet på utfordringer rundt rekkevidde, batteribuffer og ladehastighet.

Toyota, som år etter år har de mest fornøyde kundene, gikk på en omdømmesmell.

Men det er nye tider i bilbransjen, og blant annet åpner trådløse oppdateringer av programvaren på en ny mulighet til å fikse feil bokstavelig talt med et klikk. Toyota tok selvsagt tilbakemeldingene på alvor, og har nå reist seg igjen etter smellen.

Det viser tallene fra The Reptrak Company, som i årevis har målt omdømmet til store norske virksomheter. Toyota har ligget på en score over 70 poeng, noe som tilsvarer et «sterkt omdømme».

I desember 2022 opplevde de et krakk og falt ned til 68,3 poeng, og Toyota ble flyttet ned til kategorien «gjennomsnittlig omdømme». Også merkets egne analyser viste at noe hadde skjedd.

Men en programvareoppdatering med en rekke forbedringer har snudd trenden, og omdømmet har gått opp med 1,9 poeng i 1. kvartal 2023 til 72,1 poeng. På samme tid har omdømmet til bilindustrien globalt utviklet seg svakt negativt i samme periode.

Den siste månedsmålingen av omdømmet til Toyota i Norge ble gjennomført i mai 2023, og viste en ytterligere oppgang til 74,1 poeng, melder Toyota Norge.

- Vi er godt fornøyde med at omdømmet til Toyota er tilbake på tidligere høye nivåer etter utfordringene i fjor høst med bZ4X. Vi tror at fremgangen skyldes at vi tok kritikken på alvor, og at de lovede forbedringene viste seg å levere i henhold til forventingene, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

‒ Dessuten har Toyota bygget opp tillit og et svært robust omdømme over tid i den norske befolkning. Vi vil takke våre kunder for tilliten til merkevaren vår.

Toyota gikk på en omdømmesmell da de var litt for ivrig på å få elbilen bZ4X ut på markedet. (Foto: Toyota)

Nær sagt som vanlig hadde Toyota de mest fornøyde kundene da Norsk Kundebarometer 2023 ble presentert i mai, og dette ble fulgt opp av en ny topplassering i kundetilfredshetsundersøkelsen Autoindex hvor de kun ble slått av søstermerket Lexus senere samme måned.

Også i mai innkasserte Toyota prisen «Årets Kundeservice» i 2023, og denne deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.

– Vi fikk gjennom våren en rekke anerkjennelser som viser at kundene setter pris på produktene og servicen fra Toyota. Dette er tilbakemeldinger som er utrolig viktige, og som inspirerer og motiverer oss til å fortsette å levere, sier Pawlak.

Så Toyota bør være til inspirasjon for alle som går på en smell, noe som jo gjelder de fleste av oss. Det gjelder å ta lærdom ‒ og reise seg raskest mulig.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter