Hamilton med en stor tittel

Lewis Hamilton ble grundig slått av Max Verstappen i årets mesterskap i Formel 1, men trøsten er at hans X44 tok tittelen på dramatisk vis under finalen i Extreme E.


Årets VM i Formel 1 ble aldri skikkelig spennende. Etter at Ferrari, i kjent stil, rotet seg helt bort etter en voldsom oppløftende sesonginnledning, tok Red Bull og Max Verstappen kontrollen.

Den duoen vant 15 av sesongens 22 VM-runder, og i realiteten var det hele avgjort allerede i sommer. Ferrari og Leclerc klarte akkurat å snike seg foran Red Bull og Sergio Perez i kampen om 2. plassen, mens Mercedes hadde et tungt år.

-->
Det tyske laget vant kun en eneste runde, og når de for en gang skyld gikk til topps var det ikke en gang stjernefører Lewis Hamilton som sørget for oppturen. Det var nemlig George Russel som tok den seieren, mens Hamilton selv kan se tilbake på seks 2. plasser i 2022.

Den skuffende sesongen førte den sju ganger tidligere verdensmesteren helt ned på 6. plass i sammendraget, og det etter kun ett brutt løp. Så Mercedes og Hamilton har litt å jobbe fram mot neste sesong som starter i Bahrain 5. mars.

Men det betyr ikke at 2022 var helt bekmørk for Hamilton, for han er også på plass i Extreme E.

Dette er en helelektrisk rallyserie som kjører runder på spesielt klimautsatte plasser, og det hele er laget for å vise at motorsport kan være bærekraftig og ikke minst sette fokus på de miljøutfordringene verden har. Og ja, med et norsk innslag.

2022-sesongen besto av fem runder ‒ en i Saudi-Arabia, to runder på Sardinia, et løp i Chile og til slutt en avsluttende runde i Chile.

Det er 10 lag og hver bil har to førere, en mannlig og en kvinnelig, som begge skal kjøre like mye hver runde. De bytter altså førere midtveis i rundene, som er, ja, er en rundbane med forskjellige utfordringer.

Og her finner vi det norske innslaget.

Hedda Hosås erstattet nemlig australske Molly Taylor etter årets første runde, og har kjørt de fire siste for selveste Jenson Button og laget JBXE. Britiske Button er som kjent en tidligere verdensmester i Formel 1.

Det er også en annen verdensmester på plass, nemlig Lewis Hamilton.

Hans lag heter X44 Vida Carbon Racing, og en av førerne der er en legende på linje med briten. Sébastien Loeb vant rally-VM hele ni ganger på rad, og er en ekte trollmann bak rattet. Med seg har han Cristina Gutierrez, og spanjolen vet hva det handler om ‒ hun har nemlig kjørt Dakar-rallyet flere ganger.

De store favorittene foran årets mesterskap var dog laget til den tredje Formel 1-mestere på plass i Extreme E, laget RXR som driftes av tyske Nico Rosberg ‒ Hamiltons tidligere lagkamerat i Mercedes.

RXR med to usedvanlig dyktige førere, den svenske rallycross-stjernen Johan Kristoffersson og nevnte Taylor, gikk helt til topps under den første sesongen i 2021, med Hamiltons duo med Loeb og Gutierrez endte på 2. plass.

Lagmesterskapet glapp for Hamilton med minst mulig margin, for her endte de og RXR opp med samme poengsum, men RXR gikk foran på flere seire.

Og årets mesterskap skulle få en like spennende avslutning.

De regjerende mesterne RXR vant to av de tre første rundene, mens X44 tok årets første og det som skulle bli eneste seieren i den fjerde runde.

Ingenting var avgjort foran den aller siste runde som ble kjørt i helga, og det ble en dramatisk helg.

Kun ett av de fire øverste lagene tok seg til finalen etter at det ble delt ut en rekke tidsstraffer, nemlig X44. Der klarte de kun 3. plassen etter at nye straffer var delt ut, mens ABT Cupra med Nasser Al-Attiyah og Klara Andersson som førere gikk helt til topps.

Men det var 3. plassen Hamiltons lag jaktet, for ettersom RXR ble helt sist og endte uten poeng holdt det akkurat for X44. Dermed gikk Loeb og Gutierrez helt til topps i førermesterskapet fem poeng foran den svenske duoen Johan Kristoffersson og Mikaela Åhlin-Kottulinsky som er årets RXR-førere.

I det viktige lagmesterskapet, som altså X44 tapte på målstreken i fjor, ble det også svært jevnt. Hamiltons lag knep seg to poeng foran RXR, mens det spanske Acciona-laget med blant annet Carlos Sainz som fører ble nummer tre.

JBXE med norske Hosås og Fraser McConnell fra Jamaica som førere avsluttet sesongen med en 6. plass, og laget ble dessverre nest sist etter en 3. plass under sesongens tredje runde som årets høydepunkt.

Hosås ble nummer 12 i førermesterskapet, hvor flere av førerne ikke kjørte alle fem rundene.

Seiersvante Loeb var selvsagt strålende fornøyd etter å ha sikret tittelen.

‒ Vi kunne bare gå ut med alt vi hadde og prøve å score maksimale poeng, sier franskmannen.

‒ I finalen var det et kritisk øyeblikk fordi jeg var fjerde og vi trengte å bli tredje. Vi hadde litt kontakt her og der, men det var ingenting jeg kunne gjøre for å kjøre forbi. Cristina gjorde en flott jobb for å holde seg veldig nær bilen foran, og vi visste at vi potensielt var nummer tre. På slutten hadde vi det vi trengte, så jeg er veldig lettet over å være her og veldig stolt over å vinne dette mesterskapet.

Gutierrez ble altså den store helten.

‒ Jeg kan fortsatt ikke tro det! Det var en veldig tøff helg for oss, spesielt etter at vi rullet. Teamet gjorde en vanvittig jobb med (reserve)bilen og under kvalifisering 2 var det første gang vi kjørte den, sier hun.

‒ Når det gjelder finalen, fortalte de meg på radioen at noen skulle få straff, men jeg var ikke sikker. Jeg ville være sikker på at vi vant, så jeg feiret ikke før det var offisielt. Det var en berg-og-dal-bane, men nå kan vi tro på at vi klarte det.

Mannen bak Extreme E, Alejandro Agag, setter selvsagt også pris på all dramatikken som serien klarer å skape.

‒ Sesongfinalen var en fantastisk berg-og-dal-bane. Alt var åpent! slår han fast.

‒ Det var et utrolig comeback fra X44 Vida Carbon Racing og uflaks for Rosberg X Racing, som har gjort noen utrolige ting denne sesongen. Nok en gang ble mesterskapet avgjort helt på slutten, og vi er klare for nok en fantastisk sesong neste år.

Dermed kan Lewis Hamilton avslutte 2022 med en stor seier, og han venter nok spent på den tredje sesongen som tar til helga etter at Formel 1 har sesongåpnet i mars.

Men litt symptomatisk for 2022 ‒ det kan han takke to andre førere for ‒ nemlig Sébastien Loeb Cristina Gutierrez:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport