Hamilton inn i den elektriske ekstrem-serien

Extreme E har gjort et kupp. Nå er det nemlig klart av verdens mest berømte racerfører også blir en del av den vanvittige satsingen, nemlig seks ganger formel 1-verdensmester Lewis Hamilton.


Om vi spør hva som er verdens villeste rally svarer nok de fleste Dakar-rallyet. Men dette steintøffe rallyet blir som den reneste søndagsutflukten sammenlignet med hva Extreme E har planlagt.

Her skal det nemlig kjøres på så utilgjengelige plasser at det er en prestasjon å bare komme seg dit, og alt gjøres i klimaets ånd.

-->
Extreme E skal nemlig sette fokus på klimaendringene, og arrangerer dermed løp på de mest klimautsatte plassene her på jorda. Det betyr at det skal konkurreres på fjerne fjell, isbreer, regnskogen, ørkenen og ja ‒ til og med havet.

Og kanskje som et nikk til Dakar starter det hele med hav-etappen, som tar plass på den vakre Lac Rose rundt 30 kilometer unna Dakar. Dette er en innsjø, og navnet har den fått på grunn av sitt rosa vann.

Dette skjer 23.- og 24. januar, og deltakerne får noen skikkelige utfordringer med vann, sandbanker, steiner og bakker allerede på den første etappen.

Deretter forflytter lagene seg til Saudi-Arabia og ørkenetappen i Sharaan 6.- og 7. mars, en fjelletappe i selveste Himalaya 14.- og 15. mai, en isbre på Grønland 28.- og 29. august, og til slutt regnskogen i Brasil 30.- og 31. oktober.

Extreme E tar selvsagt ikke høyde for noen publikumsinntekter, så korona gir de ikke altfor mye trøbbel.

Det hele skal filmes og vises til millioner av mennesker, og her i Europa er det Discovery som skal dekke serien med spektakulære bilder som ingen annen idrett noensinne har vært i nærheten av.

Så langt er det sju lag som er klare for Extreme E, og nå er det også klart for det åttende og kanskje aller mest interessante.

For Lewis Hamilton er ikke bare en av verdens aller beste racerbilførere, men også en svært samfunnsengasjert person. Han har engasjert seg i raseskillespørsmålet, og er kanskje noe overraskende også svært så interessert i elektriske biler.

Og Extreme E består selvsagt av slike terrengbiler.

‒ Extreme E interesserer meg på grunn av miljøfokuset. Vi har alle muligheten til å gjøre en forskjell, og det er viktig for meg at jeg nå kan kombinere min kjærlighet for bilsport sammen med min kjærlighet for planeten. Jeg er derfor svært stolt av å nå lansere mitt eget team i Extreme E, sier Hamilton.

Og heldigvis for de andre deltakerne er Hamilton kun en teameier, for han kunne fort blitt en lei konkurrent. Briten ligger nå an til å ta sin 7. VM-tittel i formel 1, og om det skjer vil han tangere legenden Michael Schumacher. Han har en rekke rekorder, og blir mest sannsynlig i løpet av høsten også den føreren som har vunnet flest formel 1-løp.

De som følger formel 1 vet at Hamiltons startnummer er 44, og det blir også navnet på laget hans i Extreme E. Mer bestemt X44.

Det blir en voldsom kamp om å bli en av førerne i Extreme E, for eventyret har lokket kapable ratthåndterere fra hele verden.

En av de 31 som er plukket ut til å gjennomføre et førerprogram i høst er vår egen Andreas Bakkerud, så det er mulig at vi får et norsk innslag også.

Drømmen hadde jo vært om han hadde blitt hentet av Hamilton, men det er kanskje litt for mye å be om.

En av hovedsponsorene til Extreme E er Continental, og den norske produktsjefen er selvsagt glad for at Hamilton nå har tatt steget inn i den ville serien.

‒ Vi er svært stolte over å være hovedsamarbeidspartner til Extreme E, og med Lewis Hamilton på laget vil interessen bli enda større. Det er bra, for hovedpoenget med Extreme E er å skape oppmerksomhet rundt klimaendringer, og vise bilinteresserte og politikere verden over at elektriske biler fungerer, og at elektrisk mobilitet vil være et av virkemidlene for å unngå en temperaturstigning på mer enn 1,5 grader, sier produktsjef i Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

Bilene som er på startstreken er skikkelig ville de også, og er spesiallaget «SUV»-biler på 2,3 meter som har et elektrisk drivverk som yter 550 hk. Bilene veier kun 1.650 kilo, og klarer 0-100 km/t på 4,5 sekunder.

Men som vi skjønner gjelder det ikke bare å kjøre fort i Extreme E, men faktisk komme seg til mål. Og bilene bør kunne forsere det aller meste, for de er faktisk i stand til å klatre bakker på 130 prosent. Det er brattere enn selv de villeste skibakkene du finner i verden, og helt ekstremt.

Så heter serien da også Extreme E.

Dette blir ekstremt moro.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Motorsport