To viktige uttrykk for elbilister på langturer er hurtiglading og lynlading. Men dette er to litt misvisende begrep, for det tar gjerne opp mot en halv time å fylle batteriet til 80 prosent.
Det er ganske så tregt om vi sammenligninger med en bensinbilist, som gjør fyllstoppen unna på under fem minutter. Og selv om man får slappet av, gått på do og fylt både kaffekoppen og magen under ladingen så er mange utålmodige.
For ja, man vil gjerne raskest mulig fram til målet.
‒ Hurtiglading føles ikke hurtig nok, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Det viser tallene i NAFs elbilmonitor gjennomført av Norstat i mai, for der oppgir halvparten av de som eier en elbil i dag at lading på langtur tar for lang tid. Og ting har ikke bedret seg på ett år.
For dette var det samme resultat i en lignende undersøkelse i fjor, og ser man blant de som ikke eier en elbil blir utålmodigheten enda større. Blant disse oppgir 2 av 3 at ladingen går for tregt.
‒ Med biler som lader stadig raskere er det litt overraskende at så mange elbilister fortsatt synes lading på langtur er for tidkrevende, sier Sødal.
Ingen har bedre erfaring med elbil-utviklingen enn NAF, som to ganger i året gjennomfører verdens største elbiltest kalt El Prix. Her måler de både rekkevidde og ladetider på alle nye elbiler som har kommet til Norge.
NAF sier at rekkevidden har stabilisert seg på mellom 400 og 600 kilometer, mens nye elbiler leveres med langt raskere lading enn for bare to år siden.
‒ De fleste bilene vi hadde med på test tidligere i sommer ladet ferdig på en halv time eller raskere, sier NAF-rådgiveren.
‒ I løpet av en langtur må du uansett ha en god pause og da lader de fleste nyere elbiler raskt nok.
Lading på langtur tar for lang tid. - Vurder disse påstandene om elbil:
Kilde: NAF Elbilmonitor gjennomført av Norstat i mai 2024. Representativt utvalg på 1912 respondenter.
Les også: