Gratulerer med dagen, Golf


29. mars 1974 skjedde noe svært viktig i bilindustrien. Da rullet nemlig den aller første Volkswagen Golf ut av rullebåndet ‒ bilen som skulle bli selveste folkebilen.

På 1970-tallet hadde tyske Volkswagen allerede vokst seg til å bli et av de viktigste bilmerkene, noe den svært så populære Bobla hadde sørget før.

Men tiden var i ferd med å renne ut for den aldrende folkebilen som tilbake på 1930-tallet ble bestilt av Adolf Hitler, og Volkswagen måtte komme opp med noe nytt.

Det var selvsagt en formidabel oppgave å skulle erstatte en modell som var solgt i mer enn 20 millioner eksemplarer, men de satset alt på en ny modell de kalte Golf.

Stefan Loth, leder av produksjonen i Wolfsburg forklarer:

‒ I 1974 møtte våre ansatte utfordringen med å gå fra Boble til Golf. Siden den gang har vi konsekvent fortsatt å utvikle hovedanlegget vårt, og i dag, i tillegg til Golf, produserer vi e-Golf, Golf GTE, Golf Sportsvan og tre andre modeller her i Wolfsburg.

For som alle vet ble etterkommeren en gedigen suksess.

Ut fra startblokken satset Volkswagen både på en 2-dørs og 4-dørs, begge med plass til fem personer. Under panseret var det to alternativer, en 1.1-liters motor med 50 hestekrefter og en 1.5-liters med 70 hk.

De var forhjulstrukket og kom som standard med en manuell 4-trinns girkasse, men det var også mulig å få den med 3-trinns automatkasse.

Toppfarten var på 140 km/t for den med 50 hester, og 160 km/t for toppmodellen.

Modellene de tilbydde da Golf kom for salg 8. juli 1974 var Golf og Golf L (50 hk), og Golf S og Golf LS (70 hk).

De aller første Golfene ble levert kundene 5. august 1974.

Siden den gang har den har ikke Golfen sett seg tilbake, og per i dag er det faktisk solgt 35 millioner slike biler. Kun Toyota Corolla har solgt mer.

I snitt har det blitt solgt en ny Golf hvert 45. sekund, hver dag hele året siden 1974. Det er ganske så drøyt, noe som betyr rundt 780.000 nye Golf hvert eneste år i 45 år.

Den operative lederen (COO) i Volkswagen, Ralf Brandstätter, forteller:

‒ Golfen er i hjertet av vårt merke. Den står for framgang og teknologi som ingen annen bil. For eksempel gjorde Golfen for første gang sikkerhetsteknologien rimelig for millioner av mennesker. Takket være dette, satte den sitt preg på en hel generasjon, sier han.

Og legger til:

‒ I syv generasjoner har Golf bidratt til utviklingen av Volkswagen som et merke og som en gruppe ‒ til en av de viktigste bilprodusenter i verden.

Det er det vanskelig å være uenige i.

Golfen innfridde, og er i dag en virkelig folkebil ‒ akkurat som det Bobla en gang var.

Les mer om:

Nyheter