Google inntar Volvo XC40

Volvo blir det første merket som integrerer GooglesAndroid i infotainment-systemet. Se hvordan det fungerer.


De aller fleste nye biler uansett merke har støtte for både
Android Auto og Apple CarPlay, noe som i klartekst betyr at man kan koble mobiltelefoner
fra for eksempel Apple, Samsung, Huawei og HTC til bilens multimediasystem.

Det er altså gode muligheter for at du kan spille låter via
Spotify-appen på mobilen, og strømme dette over bilens anlegg ‒ uansett hvilken
type mobil du har.

Google står bak Android Auto, og gigantene er selvsagt interessert
i å trenge dypere inn i bilens økosystem. Men de fleste bilprodusentene har
strittet mot, og utvikler sine egne infotainment slik at de selv har kontrollen
på dette.

Volvo har vært en av disse, og kom tilbake i 2014 med sin
egen løsning kalt Sensus. Denne inkluderte blant annet kart og tjenesten «Volvo
on Call».

Da svenskene utviklet den neste generasjonen av Sensus som
kom i 2017 valgte de å samarbeide tettere med Google, og det var starten på det
som nå kulminerer med et Android-system i elbilutgaven av XC40.

Det betyr at bilen kommer med innebygde tjenester som Google Assistant, Google Maps og Google Play Store, og det nye systemet er selvsagt fullt integrert med Android Auto.

Google og Volvo har sammen utviklet teknologi og tjenester
som er skreddersydd bilen, og optimalisert ting som musikk- og
medieapplikasjoner tilgjengelig via Play Store.

Volvo gir altså fra seg litt av styringen, men får til gjengjeld
mye tilbake.

Google Assistant er kanskje det mest spennende, for dette åpner for talekommandoer. Snart vil det være mulig å be bilen justere aircondition, spille musikk og sende meldinger bare ved å gi talekommandoer ‒ altså snakke til bilen.

Google Maps kjenner de fleste til, og her vil det altså være
mulig å få løpende trafikkmeldinger rett inn i kartet.

Oppdaterte kart er kanskje spesielt viktige i en elbil,
ettersom slike også kan foreslå den korteste veien til en ladestasjon.

I den elektriske XC40 brukes også Google Maps til å forbedre
egenskapene til førerstøttesystem kalt ADAS (Advanced Driver Assistance Systems),
og kan gi bilen viktig informasjon om for eksempel fartsgrenser og svinger på
veien.

Google Play Store byr også på interessante muligheter, for dette åpner for at app-utviklere kan bygge spesialtilpasset applikasjoner som kan brukes i bilen. Og det finnes som kjent tusenvis av slike utviklere, så det kan komme mange gøyale og interessante spesialtilpassede apper i tiden framover.

Slik fungerer det hele:

I tillegg åpner Volvo for et bredere spekter av automatiske oppdateringer
kjent som «over the air», og bilen kan trådløst motta både programvareoppdateringer
og operativsystemoppdateringer.

– Nå får du endelig den samme opplevelsen i bilen som du er
vant til fra mobiltelefonen, men tilpasset for at det skal kunne brukes sikkert
mens man kjører, sier Henrik Green, Chief Technology Officer i Volvo Cars.

‒ Når man samtidig sørger for at bilen kan få «over the air»-oppdateringer
til alt fra vedlikehold til nye funksjoner, holder bilen seg like oppdatert og
moderne som alle andre digitale produkter man har tilgjengelig i dag.

Men Volvo har ikke glemt «Volvo on Call», og sier at de vil
fortsette å utvikle dette produktet både når det kommer til programvare og
tjenester.

Det nye infotainment-systemet og «Volvo on Call» blir integrert
på en ny måte, noe som åpner for nye funksjoner som for eksempel overvåking av
batteristatus og ladenivåer.

Svenskene satser tungt på «Volvo on Call», som allerede i dag
kan brukes til å åpne og låse dørene, finne ledig parkeringsplass og åpner for
enkelt å dele bilen med en digital nøkkel via mobil-appen.

Den elektriske versjonen av XC40 skal vises fram for første
gang 16. oktober, og flere tusen nordmenn har allerede satt seg på en interesse-liste
for den nye modellen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter