Green NCAP er en søster av kollisjonstesterne Euro NCAP, og startet opp sine miljø-tester i fjor. Og etter to år med innkjøring, skal de nå gjøre om testene foran 2022.
For det er nemlig slik at de fram til nå kun har målt utslipp fra bilenes enderør, og dermed har de som ikke slipper ut gasser under bruk et forsprang allerede fra start av.
-->
Det utnytter Nissan og Lexus til det fulle i årets siste testrunde, for både Nissan Leaf e+ og Lexus UX 300e kom gjennom denne med 5 stjerner.
Men det betyr ikke at de scoret 100 prosent i alle kategoriene, og Lexus ble for eksempel trukket for energien som brukes til å varme opp bilens interiør i -7 grader. Green NCAP opplyser også at da de målte elbilens rekkevidde var den betydelig lavere enn den som Lexus oppgir.
Både Leaf e+ og UX 300e scoret 10 poeng og full score i de to andre kategoriene som utgjør testen, ren luft og drivhusgasser.
De to elbilene slår dermed følge med Ford Mustang Mach-E, Fiat 500, Hyundai Nexo, Volkswagen ID.3, Hyundai Kona og Renault Zoe som alle er belønnet med 5 stjerner.
Men neste år kan ikke elbilene forvente seg 5 gratisstjerner, for Green NCAP skal nå gjøre om på testene.
‒ Å bare se på utslipp fra utløpsrøret er en fordel for helelektriske kjøretøy, for dermed ignoreres energien som brukes til å produsere elektrisiteten de bruker, sier Alex Damyanov, påtroppende teknisk sjef for Green NCAP.
‒ Dette vet vi, og jobber med å endre testene slik at dette gjenspeiler det faktum. Neste år planlegger vi også å gi forbrukerne en total livssyklusanalyse (LCA) som gjør at de selv kan se hvilken bil som tilbyr den reneste transportmåten, avhengig av bruken de gjør av bilen, hvor elektrisiteten kommer fra, hvor kjøretøyet er produsert og til slutt hvordan den ender sine dager.
Poenget til Damyanov er altså at en elbil ikke automatisk er så ren som den virker som, for her spiller altså ladestrømmen en viktig rolle. Her i Norge har vi stort sett fornybar energi, så dette er ikke et problem slik skitten strøm i andre land potensielt kan være.
Enn så lenge høster altså elbilene 5 stjerner, og da er det mer spennende å se på de bilene som ikke er helelektrisk. Det var tre slike var med på årets siste testrunde, og to av dem var ganske energieffektive.
Både Volkswagen Golf GTE og Renault Captur har fordelen at de er ladehybrider, så utnyttes den elektriske driften vil begge være ganske så miljøsnille. Begge bilene har også en effektivt etterbehandling som holder utslippene lave selv ved bensinkjøring.
Begge bilene scoret mellom 5 og 6 i alle tre kategoriene, noe som også sørger for 3,5 stjerner totalt. Det er kun ladehybridversjonen av Toyota Prius som er bedre av ikke-elbil-bilene, og denne oppnådde imponerende 4 stjerner da den ble testet tidligere i år.
Den siste bilen som ble testet var en dieselversjon av Audi A3, Sportback 35 TDI-utgaven.
Denne scoret ganske bra både på ren luft og energieffektiv, men når det kommer til drivhusgasser sviktet den og oppnådde kun 3,6 poeng i den kategorien.
Totalt holdt det til 3 stjerner, noe som ifølge Green NCAP er en solid prestasjon. Så ja, den klarte seg ganske greit, den og.
Les også: