- Annonse -
HjemHydrogenGlohete tester for hydrogendrevne BMW iX5

Glohete tester for hydrogendrevne BMW iX5

BMW er fortsatt dønn seriøse på satstingen rundt hydrogenutgaven av iX5, og bilen har akkurat gjennomført noen svette tester i ørkenen.

Det er flere år siden BMW viste de første bildene av en iX5 Hydrogen basert på den vanlige X5-modellen, og siden har de gasset på videre i satstingen.

- Annonse -

I februar kunne de melde at de skulle rulle ut hele 100 slike biler, og disse skal fungere som noen testbiler og gi BMW verdifull informasjon.

For:

‒ Hydrogen er en allsidig energikilde som har en nøkkelrolle å spille i energiomstillingsprosessen og derfor i klimabeskyttelsen. Tross alt er det en av de mest effektive måtene å lagre og transportere fornybar energi på, sa Oliver Zipse, styreleder i BMW, den gang.

‒ Vi bør bruke dette potensialet til også å akselerere transformasjonen av mobilitetssektoren. Hydrogen er den manglende brikken i brikken når det kommer til utslippsfri mobilitet. Én teknologi i seg selv vil ikke være nok til å muliggjøre klimanøytral mobilitet over hele verden.

- Annonse -

Siden har pilotflåten spredd seg over hele verden, og det er nå biler både i Europa, Japan, Kina, Korea, USA ‒ og Midtøsten. Formålet er at iX5 Hydrogen skal testes under alle forhold, akkurat som en prototype av hvilken som helst bil som er planlagt inn i produksjon.

For aller første gang har iX5 Hydrogen også funnet veien til De forente arabiske emirater, og der har bilens drivsystem med sine brenselceller møtt temperaturer på 45 grader, sand, støv og store endringer i luftfuktighet. Alle ting som byr på utfordringer for en slik bil.

Men ifølge BMW var ikke dette en voldsom utfordring for brenselcellesystemet, de to hydrogentankene, den elektriske motoren og strømbatteriet samt den sentrale kjøretøykontrollenheten.

Utviklingsteamet basert i München sjekket både at systemene fungerte under ekstreme forhold, og ikke minst at bilens kjøreegenskaper var på et nivå som BMW krever ‒ altså ganske høyt. Ifølge tyskerne var bilene i stand til å sikre kjøredynamikken som merket er kjent for.

- Annonse -

Både ørkentesten og de andre testene skal altså avdekke om bilene funker under alle forhold, for dette er altså en modell som BMW vurderer å sette inn i serieproduksjon.

BMW-gruppen bruker også pilotflåten til å støtte utviklingen av en drivstoffinfrastruktur på regionalt nivå som åpner for 700-bar drivstoffteknologi på tvers av alle kjøretøykategorier – fra personbiler og små varebiler til busser og tunge lastebiler.

Tyskerne understreker at det er viktig å tenke helheten, slik at de kan utnytte synergier mellom ulike bruksområder for å få opp et nettverk av leverandører innen hydrogenteknologi og dermed redusere kostnadene.

Det er to fordeler med utslippsfrie hydrogenbiler kontra elbiler, og det er potensiell rekkevidde og fyllingstid. Prototypen av BMW iX5 har en ok rekkevidde og byr ikke minst på korte fyllingsstopper på linje med bensinbilene.

Og når man ser selve bilen er det ikke så enkelt å se at dette er noe litt mer spesielt, slik som denne bilen som har deltatt på ørkentestene:

En BMW iX5 Hydrogen har et brenselcellesystem som genererer effekt på 125 kW/170 hk og en integrert drivenhet som bruker 5. generasjons BMW eDrive-teknologi. Her er elmotoren, girkassen og kraftelektronikken samlet i et kompakt hus.

Totalt byr drivsystemet på 295 kW/401 hk, og hydrogenet som driver brenselcellen lagres i to 700-bars tanker laget av karbonfiberforsterket plast (CFRP).

Til sammen kan disse tankene inneholde rundt seks kilo hydrogen, og noe som åpner for en WLTP-rekkevidde på 504 kilometer, ifølge det tyske merket.

Her er flere bilder fra den glovarme ørkentesten:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Lexie Limitless skal kjøre verden rundt på 100 dager ‒ med en elbil. (Fotos: Ford)

Jorden rundt med elbilen Ford Explorer

Lexie Alford, bedre kjent som Lexie Limitless, har allerede en verdensrekord som den yngste i verden som har besøkt...
Aston Martin DB5 runder 60 år. (Fotos: Aston Martin)

Gratulerer Aston Martin DB5 ‒ du er 60 år

Favorittbilen til James Bond runder i disse dager 60 år. Blar vi oss tilbake til 1963 finner vi to store...
Lamborghini og Ducati jobber med teknologi som skal gjøre det sikrere for motorsyklisten. Her en Lamborghini Urus og en Ducati Multistrada. (Fotos: Lamborghini)

Nå «snakker» Lambo-bilene og Ducati-syklene med hverandre

Det skjer mye sikkerhetsutvikling på MC-fronten, og nå viser Lamborghini og Ducati et system som kan varsle motorsyklisten om...
Dette er en helelektrisk Mini. (Fotos: David Brown Automotives)

Mini-klassikeren gjenfødt som elbil

David Brown Automotive viser nå sin Mini eMastered, som ja, mestrer elektrisiteten. På 1950-tallet ville den britiske bilindustrien ha en...
Noen heldige kan også følge Viktor Hovland på storskjerm i baksetet under Ryder Cup. Denne heldige her er ingen ringere enn Rory McIlroy, den kanskje største golfstjernen i dag. (Fotos: BMW)

Se Ryder Cup i baksetet

Viktor Hovland og den europeiske gjengen jakter revansje i det som er golfsportens VM, nemlig den prestigerunge Ryder Cup....
En slik utgave av G-klasse har du neppe sett før. (Fotos: Mansory)

Slik har du neppe sett en G-klasse

Mansory har kastet seg over Mercedes G-klasse, og resultatet er en bil som er kalt Mansory Gronos 4x4. Se...
Nye Lamborghini Revuelto passer neppe i skogen, men å bli fotografert der er ganske så perfekt. (Fotos: Lamborghini)

Slik har du ikke sett en Lamborghini Revuelto

Det har nok blitt tatt mange bilder av den nye Lamborghini Revuelto, men ingen er neppe i klasse med...
Genesis har fått sving på salget de siste årene, og det har ført de over den store milepælen med en million biler. (Fotos: Genesis)

Genesis rundet millionen

Det er som kjent den første millionen som er den vanskeligste, og nå har Genesis passert denne milepælen. På samme...
Toyota skal levere 500 Mirai-biler til OL i Paris neste år. (Fotos: Toyota)

Toyota skal levere hydrogenbiler til OL

Ikke overraskende skal OL i Paris også fremme bruken av hydrogenbiler, og det skal blant andre Toyota sørge for. Når...
I løpet av to år har flere fått økt reisetid om de går fra bil til kollektivtransport. (Foto: NAF)

Ta kollektiv ‒ og få økt reisetid

Politikerne klarer ikke å få de store massene over på kollektiv, og det er kanskje ikke så rart. Stadig...
Zeekr x har nå satt kurs for Europa, og forhåpentlig er det heller ikke altfor langt unna Norge. (Fotos: Zeekr)

Zeekr klar med neste modell i Europa

Zeekr skal erobre Europa og Norge, og naturligvis er det 001-modellen som lander først på det gamle kontinentet. Men...
Stadig flere stryker på teoriprøven når det skal ta førerkort for personbil. (Foto: Statens vegvesen)

Nesten halvparten stryker på teoriprøven

Særlig de litt mer voksne sliter med teoriprøven, og Statens vegvesen er litt bekymret. Det er noe som heter at...
Volkswagen har på gang 3. generasjon av bestselgeren Tiguan. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagens bestselger i ny generasjon

Mange nordmenn hadde nok ønsket seg denne, for nye Tiguan kommer også som hybrid og åpner for 100 kilometer...
Volvos V60 Cross Country kom i 2019, og var det også mulig å få med en D4 AWD dieselmotor. (Fotos: Volvo)

Volvos siste dieselbil kun måneder unna

Under det store klimamøtet i New York kunne Volvo Cars melde at de er i ferd med å fase...
Munro viser nå fram en spesialutgave av MK_1 kalt Mountain Rescue Edition. (Fotos: Munro)

En elektrisk fjellredder

Denne bør passe godt i Norge. Skotske Munro har nemlig laget seg en Mountain Rescue Edition av elbilen MK_1. Du...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her