Alle nye elbiler fikk nye avgifter 1. januar, men nå tar både Nissan og Ford grep. (Foto: Nissan/Ford)

Glad-nyhet for to populære elbiler

Moms og vektavgift har gitt dyrere elbiler, men Nissan og Ford liker det så dårlig at de tar grep.


Fra og med 1. januar økte avgiftene knyttet til nye biler, og det takket være en ny vektavgift skreddersydd for å skaffe staten enda mer inntekter. Alle nye biler får en avgift på 12,50 kroner per kilo over 500 kilo, og dermed får en bil som veier 1.500 kilo hele 12.500 kroner knyttet til denne vektavgiften.

Dette går spesielt hardt utover elbiler, som i utgangspunktet veier mer enn andre biltyper grunnet den store batteripakken. En Ford Mustang Mach-E veier for eksempel over 2.000 kilo, noe som betyr over 18.750 kroner i vektavgift.

-->
Men nye elbiler fikk også en ny moms å forholde seg til 1. januar. De bilene som koster over 500.000 kroner får moms på summen over dette, noe som er en utfordring for en elbil som Mustang Mach-E.

Fire av fem versjoner koster nemlig over en halv million kroner, og kunne potensielt blitt veldig mye dyrere fra og med 2023.

Men allerede i fjor høst sa Ford Norge at de ville redusere prisene i et forsøk på nulle ut de nye avgiftene, men de nøyer seg ikke med det.

Nå fyrer de nemlig av nok et tiltak som skal gjøre Mach-E til en mer konkurransedyktig elbil i et norsk marked hvor det stadig kommer til nye elbilmodeller, og senker prisene enda er.

– Vi konkurrerer i et knalltøft marked både nasjonalt og internasjonalt, og vi har et klart mål om å være det ledende merket innenfor elektrifisering – både globalt og nasjonalt, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

‒ Produksjonsøkningen og en mer strømlinjeformet produksjonsprosess gjør at vi nå kan levere flere biler raskere og mer kostnadseffektivt til kundene.

Han sier at de nye avgiftene har skapt mye usikkerhet ute hos kundene, og resultatet er det verst tenkelige ‒ en negativ etterspørsel.

Verst mulig ettersom elbiler både lokalt er mer miljøsnille og i tillegg langt mer trafikksikre enn gamle biler, men Ford frykter altså at utskiftingen av de eldre bilene ute på veiene nå dempes.

– Dermed reduserer vi også mva-beløpet kunden må betale, samt nuller ut effekten av den nylig innførte vektavgiften, sier direktøren.

‒ Sammen med svært gunstig finansiering, innføring av 3 års kostnadsfritt dekkhotell og dekkskift - og i de fleste tilfeller kostnadsfri hente- og bringetjeneste av kundens Mustang Mach-E - forenkler vi kundenes hverdag betydelig samtidig som vi styrker vår konkurransekraft, sier Per Gunnar Berg.

Prisfallet er ganske formidabelt for Mustang Mach-E, og prisene har falt fra -27.000 kroner til hele -44.850 kroner.

Slik ser de nye veiledende prisene på Mustang Mach-E ut:

  • Standard Range RWD: 457.700 kroner ned fra 485.100 kroner
  • Long Range RWD: 536.050 kroner ned fra 568.900 kroner
  • Standard Range AWD: 535.550 kroner ned fra 568.000 kroner
  • Long Range AWD: 579.150 kroner ned fra 624.000 kroner
  • Long Range GT AWD: 663.450 kroner ned fra 708.300 kroner

Men det er ikke bare Ford Norge som tar grep.

Alle nye elbiler fikk nye avgifter 1. januar, men nå tar både Nissan og Ford grep. (Foto: Nissan/Ford)

Nissan har ventet på arvtakeren til populære Leaf siden den ble introdusert her i Norge tilbake i 2021, og åpnet for salget av Ariya allerede september det året. Dessverre tok det tid før kundebilene var på plass, og kunder som får sine nye biler levert i år må altså ta høyde for nye avgifter. Det med disse følger den ikke veldig hyggelig overraskelse.

Men Nissan Nordic Europe sier nå at de vil kompensere for merkostnaden for alle som bestilte Ariya i fjor. Dette støttebeløpet vil variere mellom 17.500 og 41.000 kroner avhengig av hvilken modell de har bestilt.

‒ Nissan er klar over at de nye avgiftene har skapt hodebry for mange kunder som hadde forventet å unngå disse. Merverdiavgift har vært ventet en stund, men vektavgiften ble dratt opp av sekken av regjeringen i høst og overrasket alle, sier Anders Mamen-Lund, Country Manager for Nissan i Norge.

‒ Vi er derfor glade for å kunne formidle at vi kompenserer for merverdi- og vektavgift for samtlige kunder som skrev kontrakt innen utløpet av 2022.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter