Gjett hvor mye denne superbilen gikk for!

En McLaren F1 ble solgt på en auksjon i forrige uke, og vi kan vel ikke akkurat hevde at kjøperen gjorde et kupp.


De som lager de dyreste serieproduserte bilene i dag er Bugatti, hvor for eksempel den nyeste modellen de har kommet med koster 4 millioner euro.

Denne er kalt Bolide, og utrolig nok er den ikke mulig å kjøre den på vanlige veier med. For dette er en bil kun ment for racerbanene, men likevel hadde ikke Bugatti noen problemer med å selge unna de 40 bilene de skal lage.

-->
Det franske sportsbilmerket skal også lage den dyreste nybilen i historien, en bil kalt La Voiture Noire.

Denne er basert på Chiron-modellen som selv hadde en utgangspris som bikket 30 millioner kroner, men det er bare barnemat i forhold til den svarte bilen. Dette er en såkalt one-off som skal lages for en kunde, og har en prislapp på 11 millioner euro ‒ før avgifter og andre og sikkert skyhøye kostander.

Den runder altså enkelt 100 millioner kroner, men ufattelig nok er dette også barnemat i forhold til de aller dyreste bilene som blir omsatt i bilverden.

Sjeldne mesterverk runder ofte tresifret millioner på auksjoner, og en slik tok plass på Pebble Beach i forbindelse med Monterey-festivalen i forrige uke.

For dit hadde også en av tidenes mest imponerende superbiler funnet veien, nemlig McLaren F1.

McLaren var dominerende i formel 1 på 1980-tallet, og fikk dermed en spinnvill idé om å løfte teknologien fra disse lynraske formel-bilene over til vanlige veier. Resultatet ble altså en modell enkelt nok bare kalt F1.

Og med 627 hk under panseret hevet den lista for superbilene, og dundret også inn i Guinness’ rekordbok da den ble målt til en toppfart på uvirkelige 386 km/t i 1998.

Det er selvsagt både dyrt og tidskrevende å produsere en formel 1-bil med vanlige skilt, så McLaren nøyde seg med 106 eksemplarer mellom 1992 og 1998. 64 av disse var de gatelovlige versjonene.

Den var også svindyr, og prislappen ville i dagens kroneverdi ha passert 10 millioner med grei margin. Men det hadde vært en usedvanlig god investering.

Bilen som var på plass på den luksuriøse golfbanen i California var den 25. gatebilen (chassis-nr. 029) McLaren lagde av F1, og denne hadde vært stuet bort i en japansk bilsamling.

Det betyr at den framsto som ny, og kun med små 390 kilometer på telleren. Alt var selvsagt originalt og i perfekt stand, fra Goodyear Eagle F1-dekkene til TAG Heuer-klokka og den offisielle «Driving Ambition»-boka.

Det er godt nytt for selgeren ‒ og dårlig nytt for budgiverne.

1995-modellen bød altså på en ganske så unik mulighet, og det reflekterer også vinnerbudet.

Auksjons-rekorden for en McLaren F1 ble satt i 2017 med en prislapp på 15,6 millioner dollar, men denne var ingen utfordring. Hammeren falt nemlig på 20,465 millioner dollar, og omregnet blir det rundt 182 millioner kroner.

‒ Salget var et historisk øyeblikk, ikke bare for Gooding & Company, men for McLaren-arven og for hele bransjen som helhet, sa en fornøyd David Gooding, grunnlegger av auksjonsselskapet Gooding & Company som helt sikkert fikk en pen provisjon.

Men verdens dyreste bil kjøpt over åpne auksjoner er den langt fra.

Faktisk holder ikke 20 millioner dollar til en plass på topp-10-listen en gang, og den aller dyreste bilen på Wikipedias liste er en Ferrari 250 GTO 1962-modell også solgt i Monterey. Men dette skjedde i 2018, og vinnerbudet lød på 48 millioner dollar. Altså godt over 400 millioner kroner.

Vi antar at kjøperen av McLaren F1 er godt fornøyd, og det verste av alt så vil mest sannsynlig 182 millioner kroner for en brukbil vise seg å være en god investering.

Så kanskje vedkommende likevel har gjort et kupp?

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene