Gigant-allianse fører til nye pickuper


Volkswagen-gruppen og Ford går sammen for å lage nye pickuper og nyttekjøretøy.

Bilindustrien befinner seg nå midt i sitt største veiskille noensinne, og utviklingskostnadene knyttet til ting som ny teknologi og nullutslippskjøretøy er enorme. Det er ikke lenger uvanlig at investeringene runder mange titalls milliarder kroner, og det gjelder å finne kostnadsbesparende løsninger.

-->
Dette resulterer i ganske så uvanlige partnerskap, som vi faktisk har fått et veldig godt eksempel på denne uken.

Toyota har nå vist fram sin nye Supra, og den er faktisk utviklet på samme plattform som BMW’s nye Z4. Modellene fra Toyota og BMW er altså nære søstre, og deler blant annet mekaniske løsninger, chassis og motorer.

Selv de gamle erkerivalene BMW og Mercedes-Benz har gått sammen, og BMW-gruppen og Daimler skal sammen utvikle mobilitets-løsninger som bildeling, turdeling, parkering, lading og multimodalitet.

To andre giganter, Volkswagen-gruppen og Ford, har nå funnet hverandre.

Alliansen innbefatter ikke krysseierskap, men selskapene går nå sammen for å utvikle nyttekjøretøy og pickup-modeller fra 2022. Selskapene ser for seg at dette bærer økonomiske frukter allerede i 2023.

Men ikke nok med det.

De vurderer også å utvide dette samarbeidet til store deler av bilutviklingen, og skal også se på et mulig samarbeid rundt ting som autonome biler, mobilitetstjenester og elbiler. Dette er noe begge selskapene skal vurdere de kommende månedene.

‒ Over tid vil denne alliansen hjelpe begge selskapene til å skape verdier og møte behovene til våre kunder og samfunnet generelt, sier administrerende direktør hos Ford, Jim Hackett.

‒ Det vil ikke bare gi betydelig større effektivitet og hjelpe begge selskapene til å bedre den helsemessige tilstanden, men gir oss også muligheten til å samarbeide om å forme den neste æra med mobilitet.

Volkswagens administrerende direktør Herbert Diess legger til:

‒ Volkswagen og Ford vil utnytte de kollektive ressursene, innovasjonsmulighetene og komplementære markedsposisjoner for å bedre betjene millioner av kunder over hele verden. Samtidig vil alliansen være en hjørnestein for vårt mål om å bedre konkurranseevnen.

Det starter altså med nyttekjøretøy og pickuper, og begge selskapene er allerede tungt inne der. Ford har blant annet Transit-familien og Ranger, mens Volkswagen har modeller som Transporter, Caddy og Amarok.

Det er beregnet at de to selskapene i fjor solgte rundt 1,2 millioner nyttekjøretøy, og det er ventet at dette markedet vil vokse ytterligere de neste fem årene. Alliansen vil gjøre at selskapene kan deles på utviklingskostnader, bedre produksjonskapasiteten, gjøre bilene enda mer konkurransedyktige og gjøre det hele mer kostnadseffektivt mens de på samme tid beholder merkekarakteristikken.

Pickup-delen er noe Volkswagen kan nyte godt av.

Ford er verdens klart største produsent av slike biler, og har i en årrekke utviklet F-serien ‒ verdens nest mest solgte modell etter Toyota Corolla.

Her Ford Ranger som selges i Europa:

Ford skal produsere mellomstore pickup-modeller for alliansen, og disse er ventet på markedet allerede i 2022.

I tillegg er planen at Ford skal lage de litt større nyttekjøretøyene for det europeiske markedet, mens Volkswagen skal utvikle og bygge de litt mindre «by»-kjøretøyene.

Følg bil24 på Facebook