På samme tid som bandet Genesis klatret inn i stjernehimmelen med hit-albumet «Invisible Touch» i 1986, gjorde Honda noe helt nytt i bilverden. De lanserte nemlig et luksusmerke som skulle stå på egne bein, nemlig Acura. Men luksusmerket skulle ikke få stå alene.
Toyota svarte med merket Lexus og Nissan med Infiniti, og begge disse mer luksuriøse merkene ble etablert i 1989. Og overraskende nok fulgte ingen av de andre store merkene etter trioen.
-->
Vel, iallfall ikke de første tiårene, for i dagens moderne verden har det kommet flere merker som er eid av andre merker. For eksempel Polestar som har Volvo Cars som et utgangspunkt, og Cupra som er et merke som tilhører Seat.
Og så har vi Genesis. Bandet som ble verdensberømt i 1986 forsvant fra stjernehimmelen 10 år senere, for da tok frontfigur Phil Collins med seg trommestikkene og stakk. Bandets kommersielle epoke var med det over.
Men Genesis skulle oppstå. Og det passer jo bra, for ordet betyr originalt skapelse.
Over hos Hyundai holdt de på med å skape en ny bil kalt Genesis i 2003, og planene om et eget merke plassert i det litt mer luksuriøse segmentet begynte å spire. Genesis-modellen kom i 2007, og i 2015 kunne de endelig kunngjøre at det var et frittstående merke som het det samme.
Ytterligere åtte år senere har Genesis rundet den første millionen.
Merket har nemlig fått inn salgstallene for august, og dermed har de bikket en million biler. Genesis sier at de har solgt 1.008.804 biler på det globale markedet, inkludert 690.177 i Korea og 318.627 biler i utlandet.
Dermed nådde Genesis milepælen på mindre enn åtte år siden sin globale debut i november 2015, og enda mer lovende ‒ bare 2,5 år etter at de passerte en halv million biler i mai 2021.
‒ Genesis har tatt dristige skritt for å skape originale opplevelser og verdier for kunder siden lanseringen, og oppnådd bemerkelsesverdig vekst underveis, sier Mike Song, Global Head of Genesis.
‒ Vårt merke vil fortsette å bygge utmerkede luksusopplevelser som aldri har vært sett før.
Det hele startet med Genesis G90, og siden har de merket fylt på med biler som G70, G80, GV70 og GV80. Og det har satt fart på salget.
I 2020 kunne de for første gang feire et årlig salg på over 100.000 med 132.450 solgte biler, og har fulgt dette opp med 201.415 biler i 2021 og 215.128 biler i fjor. Dette blir mest sannsynlig overgått i år, for fram til august har de levert 154.035 biler.
Det er Genesis G80 som kom i 2016 som er favoritten med et totalt salg på 390.738 biler, og dette inkluderer også den helelektriske Electrified G80.
I dag består porteføljen av 10 modeller, fordelt på fem sedaner, to SUVer og tre elbiler. Og med elbil-boomen utvider de stadig horisonten, og er nå på plass i 17 markeder som inkluderer hjemmemarkedet Korea, USA, Canada, Midtøsten, Australia, Kina og Europa.
Nytt er også de såkalte opplevelsessentrene som nå er på plass i over 50 steder rundt om i verden, og dette inkluderer konsepter som Genesis House, Genesis Lounge og Genesis Studios.
Merket er i likhet med Lexus også tungt inne i golfsporten, og har i løpet av sin korte tid innkassert en masse store priser. Mange av disse er selvsagt i USA hvor de har satset hardest, men også her i Europa har Genesis hanket inn priser som årets premiumbil i Tyskland i 2023, årets bil i Sveits i 2023 og What’s Cars? beste elektriske SUV i 2023.
Som de fleste andre har Genesis store elektriske planer, og fra 2025 skal hver ny modell de introduserer være helelektrisk. På samme tid skal de også starte opp en ny smart fabrikk i USA som skal lage elbiler på en helt ny plattform.
Men det skjer ting også i dag, og de har på gang en ny GV80 Coupé og en oppdatert GV80 som begge skal lanseres i år, og det er også på gang en helt ny modell i et helt nytt segment.
Det tok altså nærmere åtte år før den første millionen var i boks, men som alle millionærer vil si til deg ‒ den er den som er vanskeligst. Og det går neppe like lang tid før million nummer to er i boks.
Her er det Genesis GV80 som baner seg vei:
Les også: