Under Genève Motor Show i 2019 skjedde det noe ganske utrolig. For dit hadde nemlig to forskjellige merker med akkurat det samme navnet funnet veien, nemlig spanske Hispano Suiza og sveitsiske Hispano Suiza.
Begge to hevdet at de hadde rett til å bruke navnet. Spanjolene henviste til spanske José María Castro Fernández, mens sveitserne viste til sveitseren Marc Birkigt. Det var nemlig disse to som grunnla den originale Hispano Suiza tilbake i 1904.
-->
Naturlig nok var ingen av de nye merkene imponert over hverandres navnevalg, men det er fortsatt slik at det finnes to forskjellige merker som heter det samme.
Og nå gjentar historien seg.
Gemballa ble stiftet tilbake i 1981 av Uwe Gemballa, og de spesialiserte seg raskt på å bygge om biler fra blant andre Porsche, Lamborghini og Ferrari. Førstnevnte var favoritten, og Gemballa-utgavene ble også en favoritt for mange bilentusiaster.
Men historien fikk en brå og voldsom slutt. En ganske så uvirkelig en.
I 2010 skulle grunnleggeren på en forretningsreise til Sør-Afrika, hvor han visstnok skulle sette opp et sørafrikansk underbruk av selskapet sammen med en tsjekkisk rømling og en strippeklubb-sjef. Så ja, det hele høres litt suspekt ut, for å si det mildt.
Men så langt kom han aldri.
Faktisk kom ikke Uwe Gemballa lenger enn til flyplassen i Johannesburg, hvor han forsvant sporløst fra jordens overflate.
En omfattende jakt ble satt i gang, men det gikk mange måneder før politiet fant liket av den karismatiske og godt likte Gemballa.
Han var skutt, og videre etterforskning avdekte at tre personer hadde kidnappet Gemballa på flyplassen, og alle tre ble felt av mobilsignaler på plassen hvor Gemballas lik var skjult samt overvåkningsbilder fra flyplassen.
Uwe Gemballa skal ha vært bortført og holdt i et hus med teip over munnen i flere dager før han ble drept.
Men det betydde ikke slutten for selskapet.
Steffen Korbach kjøpte rettighetene fra familien, og det tyske selskapet skal nå for aller første gang lage sin helt egne modell. Dette er en hyperbil som skal klare 0-100 km/t på under 2,5 sekunder, og 0-200 km/t på lynraske 6,5 sekunder.
Dette er altså merket som kun heter Gemballa, eller mer eksakt Gemballa GmbH, som viser til selskapsformen (som f.eks. AS her i Norge).
Men det er ikke den eneste nye Gemballa-bilen som er på gang.
For sønnen til Uwe Gemballa har nemlig på gang sitt eget prosjekt, en litt mer terrengbasert superbil som har gått under navnet Project Sandbox/Marsien. Marc Philipp Gemballa har kalt selskapet for nettopp navnet sitt, altså Marc Philipp Gemballa GmbH.
Og det har seg slik at Marc Philipp Gemballa nylig har avduket sin bil, som slett ikke ser ille ut:
Alt dette liker Gemballa (altså selskapet) svært dårlig, faktisk så mye at de like godt har møtt opp i retten i Stuttgart for å få slutt på navnebruken til sønnen av grunnleggeren.
De hevder at Marc Philipp Gemballa i to år har utnyttet Gemballa-navnet, og dermed også utnyttet farens selskap på en ulovlig måte.
Retten var enig i dette, og nå vanker det svære bøter på sønnen om han ikke endrer navnet på selskapet.
‒ Vi vil iverksette sivile tiltak mot brudd på varemerker og/eller konkurranseloven for å forhindre ulovlig og umoralsk utnyttelse av det gode omdømmet og Gemballa-merket, sier Steffen Korbach.
‒ Det er absurd at Gemballa-familien har solgt oss alle rettigheter slik at vi kan fortsette selskapet, og ønsker nå å utnytte investeringen vår enda mer. Dette går imot skikk og bruk i industrien.
Marc Philipp Gemballa har på sin side nesten klar den første bilen, så får vi se hva den ender opp med å hete.
Han selv har ofte referert til selskapet som MPG (en forkortelse av hans tre navn), så kanskje den ender opp med å bli hetende MPG Marsien?
Les også: