‒ Det ruller i snitt ut hundre nye bensin- og dieselbiler på norske veier hver dag. Da er det noe underlig at elbilen gjøres mindre konkurransedyktig, sier Kjell-Fredrik Kristiansen.
Han er bransjeleder for Bil i rådgivnings- og revisjonsselskapet BDO, som siden 2016 har samlet og analysert data for bilbransjen i Norge.
-->
Og selv om årets analyse viser at bilforhandlere i snitt gjør det veldig bra, truer nå mørke skyer på himmelen.
En ting er at den generelle kjøpekraften forventes å gå ned i 2023 med ting som stigende renter, høye strømregninger, dyrt drivstoff og en generell prisstigning, men en annen er nye avgifter rettet mot elbiler som nå regjeringen truer med.
En slik er en veldig omstridt vektavgift som regjeringen har foreslått, og denne er rettet mot alle nybilene. Men:
‒ Da en elbil typisk er tyngre på grunn av batteriet enn en sammenlignbar fossilbil, er vår påstand at forslaget kan gjøre elbiler noe mindre konkurransedyktige sammenlignet med sine fossile konkurrenter, sier Kristiansen.
Han understreker at utfordringen ikke først og fremst er prisøkningen en slik avgift vil gi, men problemet er signalet en slik avgifter sender.
‒ Så lenge nær 90 prosent av bilene i bilparken er fossile, er vi ikke i mål, påpeker Kristiansen.
Analysene viser at bilbransjen kan gå fra et kanonår til krabbegir, men det knyttet usikkerhet til tallene for 2023.
‒ Selv om regjeringens varslede innføring av moms på elbiler, hopp i bompengepriser, rekordhøye strømpriser og økte renter kan føre til mindre betalingsvilje hos forbrukere, er fortsatt ordrebøkene fulle og bransjen melder om at verkstedene fortsatt har mye å gjøre, sier BDOs bransjeleder.
Med smarte incentiver har Norge blitt et ledende land når det kommer til kjøp av nye elbiler, men dette har først og fremst vært drevet av de mer folketette områdene.
Ute i distriktene er det ikke uvanlig å måtte kjøre mange timer til nærmeste sykehus, og lange avstander kombinert med lite utbygd lade-infrastruktur har også gjort folkene der mer skeptiske til elbiler som har kortere rekkevidde og bruker relativt lang tid på ladingen.
Nå som det faktisk kommer elbiler som byr på gode rekkevidde og senker ladetiden varsler altså regjeringen nye avgifter rettet mot elbiler, og NAF er ikke imponert over timingen.
‒ Stadig flere i de minst sentrale delene av Norge sier at deres neste bil skal være en elbil. Derfor blir det feil med nye avgifter nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
En ny undersøkelse viser nemlig at folk i distriktene er mer positive til elbilen enn i fjor. I Norstat-undersøkelsen i fjor var 3 av 10 i distriktene positive til at deres neste bil ble en elbil, mens 4 av 10 svarer det samme nå.
‒ Dette handler om steder som Nesna, Namsskogan, Seljord, Lyngen og Vegårshei. Utviklingen er entydig. Stadig flere vil ha elbil der skepsisen har vært størst, mener Sødal.
NAF sier at 9 av 10 privatpersoner nå kjøper elbil, modellutvalget er bedre og elbilene dekker stadig flere behov når det kommer til ting som størrelse, rekkevidde og hengerfeste.
‒ Modellutvalget har blitt så bra at de aller fleste nå kan finne en elbil som passer deres behov, sier Sødal.
– Derfor er det synd at regjeringen foreslår nye avgifter på elbil, nå som distriktene står på terskelen for å skaffe seg elbil.
Regjeringen i form av Arbeiderpartiet og Senterpartiet må ha støtte fra SV når det statsbudsjettet for 2023 skal bankes igjennom, og SV sier nei til vektavgiften i sitt alternative budsjett.
‒ Vektavgiften er i spill, og for distriktene kan utfallet av disse forhandlingene bli avgjørende. Det er fordi en ny vektavgift vil gi økte priser på elbiler som er særlig aktuelle i Distrikts-Norge, forklarer Nils Sødal.
Bransjeekspert Kjell-Fredrik Kristiansen hos BDO forventer at folk også i framtiden har behov for bil, men et fallende nybilsalg i 2022 blant annet grunnet leveringsproblemer lover ikke så veldig godt for 2023.
‒ Det er ikke sikkert at husstanden trenger ekstra bil, eller de kan klare seg med litt rimeligere bil, sier Kristiansen.
‒ En annen risiko er knyttet til om det vil blir større misligheter knyttet til lån og leasingavtaler. Vi mener fortsatt at de forhandlerne som representerer de mest populære modellene vil ha gode muligheter også i 2023, men det er ikke tvil om at det kan bli litt tøffere fremover, sier Kjell-Fredrik Kristiansen om analysene som viser at bilbransjen kan gå over til krabbegir i 2023.
Les også: