Stellantis’ framtidige elbiler får enda flere norske materialer i seg. (Fotos: Stellantis)

Framtidens Stellantis-biler med mer norsk kobolt

Det store amerikanske bilkonsernet Stellantis kjøper seg opp i australske Kuniko, noe som betyr enda mer bærekraftig og norsk nikkel- og koboltsulfat i framtidens elbiler.


Den skitne baksiden til de grønne elbilene har vært utvinningen av sjeldne materialer som batteriene trenger, og det har blant annet vært satt fokus på utvinningen av kobolt i fattige afrikanske land ‒ og spesielt i Kongo.

Dette har ikke vært noe favoritt-tema hos politikerne, som heller har hatt et ensidig fokus på fordelene med elbiler ‒ den lokale miljøfordelen. Men heldigvis har bilprodusentene selv tatt tak i dette, for skal man bli bærekraftig må man også ta fatt i de mindre hyggelige tingene.

-->
For et gigakonsern som Stellantis er bilbatterier en enorm utfordring, for alle de store merkene de eier er i gang med store elektriske satstinger. Her i Norge inkluderer dette merkene Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Jeep, Opel og Peugeot, og over dammen skal også merker som Chrysler og Dodge elektrifiseres.

Planen de styrer etter heter «Dare Forward 2030», og denne sier at Stellantis kun skal selge elbiler her i Europa innen 2030. Over i USA er målet at 50 prosent av personbilene og lette lastebiler i USA de selger i 2030 er batterielektriske.

For å nå disse store målene trenger de mange batterier, og løsningen er å inngå strategisk samarbeid med de som utvinner de sjeldne materialene som dagens elbil-batterier består av. Og en slik har de med Kuniko.

Nå har Stellantis lagt ut nye 5 millioner euro, og eier dermed 19,99 prosent av de australske selskapet som ifølge Stellantis driver karbonnøytral utvinning av metaller som er nødvendig til den grønne omstillingen.

På samme tid er det klart at Stellantis skal motta 35 prosent av den fremtidige produksjonen av nikkel- og koboltsulfat fra Kunikos norske leteområder over en periode på 9 år.

‒ Vi er offensive, og på vei for å sikre en helhetlig portefølje av råvarer som trengs for å oppfylle målene vi har satt i vår strategi «Dare Forward 2030», sier Maxime Picat, sjef for innkjøp og forsyningskjede i Stellantis.

‒ Med Kuniko styrker vi muligheten til å dekke våre europeiske batteribehov med en lokal og miljøbevisst løsning fra selskapets norske prosjekter.

Den ferske egenkapitalen skal også brukes til nye norske leteprosjekter rundt batterimetaller, slik som nikkel, kobolt og kobber.

Stellantis skal bli et fullstendig karbonnøytralt selskap innen 2038, og da med en kompensasjon på under 10 prosent for gjenværende utslipp.

‒ Dette strategiske partnerskapet med Stellantis fremmer bærekraftige europeiske verdikjeder for batterier og bekrefter potensialet i vår portefølje av batterimetallprosjekter i Norge, sier Antony Beckmand, administrerende direktør i Kuniko.

Han legger til at de sammen med Stellantis ser fram til å «samarbeide for å oppnå suksess i letearbeidet, bevege seg mot produksjon og gi betydningsfulle bidrag til veksten og utviklingen av den europeiske batteriindustrien».

Australske Kuniko driver letevirksomhet i Norge og Canada, og har også et kontor i Oslo. De norske leteprosjektene foregår på Ringerike, Gudbrandsdalen og Trøndelag, og teller totalt fem områder.

Stellantis har i tillegg avtaler med Alliance Nickel, McEwen Copper, Terrafame, Vulcan Energy, Element 25 og Controlled Thermal Resources som skal sikre overgangen til elbiler.

Slik som kommende Opel Corsa Electric, en av elbilene som kommer i oppdatert utgave mot slutten av året.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter