Tang er den mest populære BYD-modellen her i Norge. (Fotos: BYD)

BYD solgte flere biler enn Tesla

Her hjemme er det Tesla som berger nybilsalget, og de har også god medvind globalt. Men må se seg grundig slått av BYD ‒ takket være merkets hjemmemarked.


Det begynner å bli en del BYD, Build Your Dream, på norske veier, og du har muligens sett noen slike. Totalt nærmer det norske salget seg 5.000 biler, og den klart mest populære modellen er BYD Tang.

Men de har ingenting å stille opp mot Tesla, som bare i år har registrert rundt 17.000 nye biler her hjemme. Dette gjør de til det soleklar mest populære nybilmerket i Norge i 2023.

Nærmest er Volkswagen, som har registrert i underkant av 9.000 nye biler, mens Toyota er på 3. plass med rundt 8.000 nybil-registreringer i år.

BYD er rett utenfor topp-20 når det kommer til registreringstallene, men så er da også det norske salget en dråpe i havet om vi ser på det globale salget.

For BYD er i ferd med å bli en skikkelig tungvekter i bilindustrien, og har vokst seg så store at de nå er en ledende produsent av elektrifiserte biler. Det kan de først og fremst takke verdens største bilmarkedet for.

Mye takket være salget hjemme i Kina doblet BYD nesten salget i første halvår i år målt mot samme periode i fjor, og skuflet ut 1.255.637 elektrifiserte kjøretøy ‒ opp hele 96 prosent.

Bare i juni solgte BYD 253.046 elektrifiserte kjøretøy, og til sammenlikning leverte Tesla ut 466.140 biler i siste kvartal ‒ og dette inkluderer altså månedene mai, april og juni.

For BYD betyr det at salget i juni økte med hele 88,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og dette er også ny salgsrekord for bilprodusenten i løpet av en måned.

Av disse var det 251.685 personbiler, og personbilsalget vokste med 95,5 prosent målt mot juni 2022.

‒ Disse salgstallene er et resultat av BYD sitt kontinuerlige arbeid med innovasjon og dedikasjon til å tilby førsteklasses elektriske kjøretøy som oppfyller kundenes behov, sier salgssjef i BYD Norge, Simen Wøien Christensen.

Med 1,25 millioner kjøretøy i første halvår knuste de også Tesla, for det amerikanske elbilmerket leverte ut i underkant av 900.000 biler i løpet av årets seks første måneder.

Her en BYD Tang:

BYD er det soleklare mest populære elbilvalget over i Kina, og i mai som er de siste tallene vi har klart å finne troner de også på topp uansett biltype. Da hadde de hele 12 prosent markedsandel, og parkert dermed store merker som Volkswagen, Toyota og Honda.

Og der er mer i vente.

I slutten av juni introduserte BYD en ny kompakt elbil kalt Dolphin i Brasil, og bare i løpet av den første dagen solgte de mange hundre slike biler.

Og denne potensielle storselgeren er nå på vei til Europa, så kanskje kommer det en liten og rimelig elbil som kan brøyte skikkelig vei for BYD også her i Europa? Tiden får som alltid vise.

Her er tre modeller som allerede er på plass her:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter