Fiat viser fram den nye elbilen 600e. (Fotos: Fiat)

Her er elbilen Fiat 600e

Storesøster Fiat 600e er en halvmeter lenger enn 500e, men likevel ikke en veldig lang bil.


Fiat har gitt oss noen drypp av den kommende 600e, men nå er det på tide å vise den fullt. Elbilen sender det italienske merket tilbake i B-segmentet, så denne bør fungere bra både i byen og på landeveien.

Det er også et comeback for modellen kalt Fiat 600, som var en liten og ganske ikonisk bil som ble produsert fra 1955 og fram til 1969. Faktisk holdt den stand helt til inn i 1980-tallet i noen søramerikanske land, så dette var en seig modell.

Nå kommer det altså en ny utgave som børster støvet av navnet, og vi snakker om en helelektrisk storesøster til den lille favoritten Fiat 500e.

Som vanlig handler det om ganske ikoniske utvendige linjer og med Dolce Vita på innsiden ‒ det søte livet. Her kobler Fiat sammen et oppsiktsvekkende design med ting som fargeterapi og massasje. Jepp.

Fiat opplyser at toppmodellen heter 600e La Prima, mens en innstegsmodell får navnet 600e (RED).

‒ Fiat 600e utvider det elektriske programmet til Fiat betydelig, sier Harald Svindseth, fungerende merkesjef for Fiat hos Bertel O. Steen.

‒ Med 600e vil Fiat bli betydelig mer relevant i Norge, og kombinasjonen av italiensk stil og praktiske funksjoner, vil gjøre både ukedager og helger til gode bilopplevelser. Vi ser fram til å tilby 600e med over 400 kilometer rekkevidde i Norge.

Ok, la oss ta lengden først. En Fiat 500e strekker seg 3,63 meter i lengden, mens B-klasse Fiat 600e drar seg en halvmeter lenger og måler 4,17 meter. Til sammenligning kan vi opplyse at nye Volkswagen ID.3 er 4,26 meter lang, så 600e er kun 9 centimeter kortere enn denne.

Det åpner for en bil med fem dører og sitteplass til fem personer, og et bagasjerom som er ganske romslige 360 liter. I tillegg har Fiat ryddet plass til hele 15 liter lagringsplass rundt om i interiøret, og det er mulig å oppbevare ting mellom forsetene og det er fleksible koppholdere. 600e er også utstyrt med motorisert bakluke, melder Fiat.

Det praktiske finner vi også igjen i baksetet som er delt 40/60, og Fiat har også satt inn ladeløsninger for telefoner og andre ting.

Og bilen er også ganske moderne når det kommer til førerassistenter, for Stellantis-eide Fiat har for eksempel satt inn en adaptiv cruisekontroll (ACC) med en intelligent hastighetsassistent, en blindsonevarsling som bruker ultralydsensorer, autonome nødbremsesystemer som oppdager både syklister og fotgjengere og førerovervåkning som observerer førerens konsentrasjonsnivå.

Ikke verst for en liten bil i B-segmentet.

Det er selvsagt også en sentral skjerm som måler 10,25 tommer, og det er også trådløs Apple Carplay og Android Auto. Fiat forklarer at bilen også kommer med en tilkoblet navigasjon fra TomTom som er stemmestyrt, hvor kartene oppdateres automatisk og viser tilgjengelige ladestasjoner på turen.

Noen av funksjonene kan også nås fra Fiat-appen, som for eksempel bruk av lys, horn, sentralåpning/lukking av dører, oppvarming eller avkjøling av kupéen.

Så hva med drivsystemet?

Jo, det kjenner vi igjen fra andre nye Stellantis-biler, for her er det en motor på 156 hestekrefter og 260 Nm dreiemoment og et batteri på 54 kWh. Det åpner ifølge Fiat for en rekkevidde på drøyt 400 kilometer.

Når det kommer til ladingen kan 600e motta 100 kW, og lades fra 20 til 80 prosent på 27 minutter. Den kommer også med 11 kilowatt ombordlader.

Fiat holder seg til designfilosofien, men 600e har litt skarpere linjer og en mer markert front enn 500e. Den har også kromsignatur foran og på sidene, samt en fornyet LED lysidentitet, forklarer italienerne.

Bilen kommer også med 18-tommers felger, svarte matte sidepaneler og hjulbuer. Som det hør og bør på en bil som dette finner man også en dekor med farger fra det italienske flagget i logoen.

Fiat Norge sier at det kommer til versjoner, (RED) og La Prima.

600e (RED) peker på en etisk og miljøvennlig mobilitetsløsning, og viderefører tråden fra 2006 da Fiat gikk i partnerskap med (RED) for å støtte kampen mot AIDS. Nå er dette utvidet til å støtte forebyggende arbeid mot sykdommer og gjøre behandling tilgjengelig for alle.

Ikke overraskende er hovedfargen for 600e (RED) rød, men det er også mulig å få denne i hvit og svart.

Fiat 600e La Prima åpner for enda mer utstyr, teknologi og komfort og enda litt mer Dolce Vita-følelse. Denne kommer i fire farger som skal minne om italiensk naturlandskap ‒ Italias sol, Italias hav, Italias jord og Italias himmel.

Og nei, du får ikke lenger nye Fiat-biler i grått. Det mener italienerne er altfor kjedelig!

Den nye Fiat 600e er ventet til Norge over nyttår, og i mellomtiden kan du sjekke ut noen bilder av den andre elbilen til Fiat.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter