Det er smått utrolig hvordan computerkraften har endret seg
på bare 50 år. At vi lever i en ny tid er Skoda et godt eksempel på. For
den gang het de ikke en gang det, men faktisk AZNP.
Polen, DDR, Ungarn og Bulgaria invaderte landet 20. august, ble en IBM 360 installert
hos den tsjekkiske bilprodusenten. En uke senere så hadde de neppe fått lov til
å ta i bruk en amerikansk modell, men det er en annen historie. Maskinen var det beste verden kunne vise til, og den samme typen
som ble brukt da amerikanerne sendte menneskene til månen året etter. AZNP gikk for den minste versjonen med typebenevnelsen 30, men
liten er å ta kraftig i. Denne veide inn til solide 800 kilo, og var like stor
som et garderobeskap. Den håndterte 30.000 operasjoner i sekundet, noe som kanskje
høres imponerende ut. Men faktum er at selv den billigste smarttelefonen i dag håndtere
kalkulasjoner mange ganger dette. Så leser du denne saken på en mobil, så er den garantert betydelig mye raskere enn den maskinen som sendte Neil Armstrong og co til månen. Jepp. Det var heller ikke enkelt for kommunistlandet
Tsjekkoslovakia å kjøpe en amerikansk computer. Selv om IMB var på plass i Praha
med en salgsrepresentant, måtte handelen foregå i Wien.
grensa, og selge disse der. Men også det var problematisk. De kunne ikke ta betalt for bilene i rene penger, så
løsningen var å bytte de inn mot grønnsaker. Ja, grønnsaker. Disse solgte de umiddelbart videre i Østerrike, og fikk
dermed nok schillings til å kunne betale for computeren. Denne fungerte på en måte som de gjør i dag, og ble brukt
både til kalkuleringer, planlegging og til regnskap. I dag varer en smarttelefon kanskje et par år, og en datamaskin
litt lenger. Så det er nesten ikke til å tro at AZNP faktisk brukte sin IMB 360/30
i 20 år, men det gjorde de. Faktisk kunne de to tekniske assistentene som hadde ansvaret
for maskinen melde om null elektroniske feil i løpet av den perioden, så ja,
alt var bedre før.
mange andre utdaterte duppeditter har gjort ‒ den ble vraket på 1990-tallet. Som sagt har verden tatt et like stort steg som Armstrong
gjorde i 1969 ‒ et gigantisk sprang. Så når Skoda nå åpner et nytt datasenter i Mladá Boleslav er
det en helt annen verden. Riktignok tar det nye datasenteret enormt større fysisk
plass enn 360’en gjorde, men det er ikke noe rart. Den nye supercomputeren, Tsjekkias raskeste, er nemlig på 2 petaflops.
Ja, det er kryptisk, men vi har heldigvis et tall som kan vise hvor ekstremt
dette egentlig er. Maskinen kan nemlig foreta 2 billioner operasjoner per sekunder.
Altså 2.000.000.000.000 ‒ per sekund! Det er 67 milliarder mer enn det IBM 360 klarte for 50 år
siden, og vi må ta i bruk et populært moderne uttrykk ‒ OMG! Ok, dette er så store tall at det er vanskelig å fatte. Overfører vi dette til lengde er det kanskje enklere å forstå. Om en IMB 360 hadde beveget seg 12 mm per sekund, ville den nye
ha reist fra jorden og til månen hvor den kunne hilst på Armstrong, og returnert
tilbake igjen ‒ på samme tid. Imponert? Vel, dette er kun starten. Skoda, og dermed også Volkswagen-gruppen, planlegger å
utvide denne til ufattelige 15 petaflops. Så gang alt der oppe med 7,5 så
skjønner du hvor ekstremt dette blir. Den gedigne dataparken til Skoda trenger selvsagt plass, mye
plass. Hele anlegget okkuperer 1.700 kvadratmeter, omtrent det samme
som en hockeybane. Kablene når ikke helt til månen, men totalt måler de 210
kilometer. Fra Oslo og langt inn i Sverige. Og i disse klimatidene har de gjort noe smart med kjøling,
som en slik supermaskin trenger enorme mengder av. Dataparken er nemlig vannavkjølt, og det oppvarmede vannet
som nedkjølingen genererer blir brukt for å varme opp kontorbygningene. Grønt
og smart. Supercomputeren skal i hovedsak brukes til oppgaver i
forbindelse med aerodynamikk, bilsikkerhet og motorutvikling. Og lurer du på hvor stor Norges største supercomputer, så,
ja, det vet vi ikke. Men det vi vet er hvor stor den kommer til å bli. NTNU i Trondheim får nemlig til neste år en ny supercomputer
som skal hjelpe alle de smarte folkene til å komme med nye utregninger og
forhåpentlig også løsninger og svar, og denne har en teoretisk ytelse på 6,2
petaflops. Ikke så stor som Skodas blir altså, men likevel ganske så
lynrask. Så: Kan noen forklare oss hvorfor vi ikke lenger klarer å sende
folk til månen? Les også:
- Blodhunden nærmer seg rekordfart
- Elbilen 14.000 nordmenn har reservert nærmer seg
- Porsche lager stjerneskip