NAF har sett på brukbilsalget, og selv om elbilene faktisk har startet å tette gapet til de andre biltypene er de milevis unna tendensene i nybilmarkedet.
Der handler det meste som kjent om elbiler, og ifølge februar-statistikken til OFV hadde elbilene en markedsandel på hele 75 prosent. Måneden før var andelen over 83 prosent ‒ det er intet mindre enn verdensrekord.
-->
Men.
Nybilsalget var i forrige på totalt 8.147 biler, mens det ble foretatt hele 37.464 eierskifter. Det betyr altså at det kjøpes langt flere bruktbiler enn nybiler i Norge.
Så skal man se på bilsalget i Norge, må man altså ta med bruktbilene. Alt annet blir som en viss eks-president ville sagt ‒ fake news.
Over i bruktmarkedet foregår det alt annet enn en elbil-revolusjon, for der er ikke en gang hver femte bil som kjøpes en elbil.
NAF sier at det så langt i år er solgt 13.000 brukte elbiler, mens det på samme tid er registrert hele 17.000 nye elbiler. Det gir brukte elbiler en markedsandel på 14 prosent, mens altså rundt 8 av 10 nye biler så langt i år har vært helelektriske.
Pilene peker dog oppover for brukte elbiler, som for fem år siden hadde en markedsandel på kun 4 prosent.
‒ Det er ingen tvil om at elbiler får mer og mer plass i bruktmarkedet, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Ifølge tall fra OFV er i dag rundt tre av fire brukte biler som skifter eiere bensin eller diesel, men disse har nå en litt synkende trend.
‒ For fem år siden var 92 prosent av alle bruktbiler en vanlig bensin- eller dieselbil. Så langt i år andelen under 75 prosent. Hybrider og ladbare hybrider utgjør resten, forklarer Braadland.
Nå henger som kjent tilbud og etterspørsel sammen, og det var ikke før helt i slutten av 2018 at vi bikket totalt 200.000 registrerte elbiler her i Norge. Siden har salget eksplodert, og nå har vi bikket en halv million elbiler.
Så tilsiget av elbiler i bruktmarkedet har så langt ikke vært like stort som andre typer biler.
‒ Bruktmarkedet for elbil vokser hver dag, men fortsatt selges det flere nye elbiler hver måned enn det omsettes brukte elbiler, understreker Braadland.
Dieselbilene, politikerne nye hoggestabbe, er fortsatt den aller mest populære biltypen i Norge. For selv om nybilsalget har blitt ganske marginalt, 700 nye dieselbiler de to første månedene, ble det i samme periode omsatt hele 42.000 brukte dieselbiler.
En tidligere NAF-undersøkelse kan forklare noe av grunnen til at elbilene fortsatt henger etter i bruktmarkedet. Den viste nemlig at folk flest vil ha en elbil med en rekkevidde på 500 kilometer, noe jo eldre elbiler sliter med å innfri.
‒ Flere av de nye elbilene har en rekkevidde på rundt 500 kilometer, men en brukt elbil fra 2018 har typisk rundt 300 kilometer rekkevidde om sommeren. Enda kortere om vinteren, opplyser Braadland.
‒ Skal du ha en brukt elbil med 400-500 kilometer rekkevidde må du se etter en bil fra 2019 eller 2020. Unntaket er Tesla.
Norske styrende politikere stimulerer ikke akkurat markedet for brukte elbiler, for de har foreslått en ny omregistreringsavgift knyttet til disse.
‒ For å hjelpe bruktsalget av elbiler mener vi den planlagte omregistreringsavgiften på brukte elbiler må droppes, sier Braadland.
‒ Fortsatt er omregistreringsavgiften på elbiler ikke innført, men den ligger i løypa så fort EU godkjenner den. Aller helst burde denne avgiften vært fjernet for alle biler. Å ha avgifter på omsetning av brukte varer er veldig unorsk, men det har man altså på biler.
Ja, Braadland har utvilsomt et godt poeng der.
Men selv om bruktmarkedet rundt elbiler fortsatt er ganske lunkent, finnes det også unntak.
Mange bilforhandlere klarer nemlig ikke å få tak i enkelte brukte elbiler fort nok, og for eksempel en brukt Volkswagen ID.4 (bildet over) går unna i rekordfart.
Noen nye brukte elbiler er faktisk så ettertraktede at de selges for priser som er høyere enn nybilprisen.
Hovedgrunnen til dette er en akutt mangel på nye elbiler grunnet ettervirkninger av koronapandemien og en stadig økende etterspørsel i utlandet, og ikke minst en mangel på viktige deler og materialer som lammer store deler av bilproduksjonen.
Økende ventetider på nye elbiler stimulerer dermed markedet for nye brukte elbiler, for det er ikke slik at bilkjøperne ikke vil ha brukte elbiler.
Så ja, vi kan nok konkludere med at det er tilbudet som foreløpig demper etterspørselen rundt elbiler på bruktbilmarkedet.
Slik har utviklingen i bruktbilmarkedet vært siden 2017:
Les også: