Først kom Extreme E med elbiler, som nå skal følges opp av Extreme H med hydrogenbiler. (Fotos: Extreme E)

Første VM-serie med hydrogenbiler

Extreme E skal utvikle seg videre til Extreme H, og hydrogenserien blir etter alle solemerker den 7. VM-serien i regi av FIA.


Det kan til tider være forvirrende å holde kontroll på alle motorsport-seriene, for det finnes veldig mange. Det er bare å se på de med Formel-navnet i seg, for her er det en jungel av serier. Formel 1, Formel E, Formel 2, Formel 3, Formel 4, Super Formel og en drøss med andre typer Formel-løp. Så ja, puh!

Men for å gjøre ting litt mer oversiktlig har det internasjonale automobilforbundet kalt FIA gjort de mest prestigetunge om til verdensmesterskap, så i disse kåres det altså en verdensmester.

Den aller første føreren som klarte å bli verdensmester i to forskjellige FIA-grener er utrolig nok norsk. For Petter Solberg ble først verdensmester i rally i 2003, og deretter verdensmester i rallycross i 2014.

Han fikk selskap i den eksklusive klubben av spanske Fernando Alonso i 2019, for da ble den tidligere doble verdensmesteren i Formel 1 også verdensmester i langdistansekjøring som inkluderer det berømte 24-timersløpet Le Mans.

Så da vet vi fire av grensene som har VM-status ‒ WRC (rally), WRX (rallycross), F1 (Formel 1) og FIA Endurance (langdistanse). De to siste er den helelektriske Formel E og FIA Rally Raid. Sistnevnte er den ferskeste og fikk VM-status i 2022, og dette er en terrengserie som inkluderer det berømte Dakar-rallyet.

Rett under VM-seriene finner vi FIA Championship, og deretter kommer de som er kalt FIA International Series. I denne befinner Extreme E seg i.

Dette er som kjent en helelektrisk ekstrem rallyserie som kjører rundt på klimautsatte plasser, og vi har faktisk et ganske norsk lag i denne. Nå er riktignok laget i seg selv drevet av en brite, og ikke en hvilke som helst ‒ nemlig tidligere Formel 1-verdensmester Jenson Button. Men de to sjåførene som utgjør laget, en kvinne og en mann, er norske. Det er Hedda Hosås og Andreas Bakkerud.

Mannen bak Extreme E er den samme som også var pådriver for Formel E, spanske Alejandro Agag. Og han er åpenbart full av både ideer og pågangsmot, for nå vil han lage en ekstrem hydrogen-serie i form av Extreme H.

Og den tidligere forretningsmannen har åpenbart fortsatt overtalingsevnene i orden, for nå har han fått FIA med seg på laget.

Extreme E og FIA har nemlig signert et ikke-bindende Memorandum of Understanding som setter et rammeverk for å skape det første verdensmesterskapet i ekstrem terrengkjøring med hydrogenbiler noensinne.

I dette står det at Extreme E først skal etablere Extreme H, som deretter skal bli et FIA-mesterskap i 2025-sesongen. Om serien oppfyller kriteriene skal det deretter blir et FIA-verdensmesterskap fra 2026.

På samme tid stiger og prestisjen rundt Extreme E, som til neste år skal bli anerkjent som en FIA Championship-serie. Ikke verst for en helt ny gren som startet opp så sent som i 2021.

Utviklingen av Extreme H-serien er allerede i gang, og det ligger planer om å lansere en prototype allerede senere i år ‒ og dermed i god tid før 2025-sesongen.

‒ Å etablere det første verdensmesterskapet i hydrogenracing sammen med FIA vil være en viktig milepæl for Extreme E og den nye Extreme H, sier Agag som også er administrerende direktør for Extreme E.

‒ Eventuell akkreditering som et FIA-mesterskap og deretter et FIA-verdensmesterskap betyr at vi vil være blant toppsjiktet av globale motorsportkategorier, og Extreme H vil være tidenes første VM-serie i sitt slag.

I tillegg til å sette fokus på klimautsatte områder ville Ageg vise at det var mulig å lage ekstreme helelektriske racerbiler med Extreme E, og nå vil han vise det samme når det kommer til hydrogendrift.

‒ Denne kunngjøringen er et viktig første skritt i utviklingen av mesterskapet vårt, og vår banebrytende overgang til hydrogendrevet racing, sier Ageg.

‒ Sport er den mektigste og mest effektive plattformen for å drive innovasjon, og vår forpliktelse til å levere bærekraftige motorsportmesterskap fulle av spenning og med redusert karbonavtrykk er et bevis på det.

Extreme E har allerede etablert seg som en svært heseblesende serie full av action, og det er ingen grunn til å tro at Extreme H blir mindre, tja, ekstrem.

‒ Vi er glade for å fortsette å jobbe med Extreme E på deres reise til å bli et FIA verdensmesterskap, sier FIA-president Mohammed Ben Sulayem.

‒ Å bruke bærekraftige kraftkilder i motorsport er hovedmålet til FIA og en del av vår langsiktige strategi, og denne serien er et ideelt utstillingsvindu for det. Hydrogen er en viktig del av den miksen, og vi har utviklet et sett med sikkerhetsforskrifter for hydrogendrevne kjøretøy som er en del av FIAs internasjonale sportskode.

Stjernene har flokket til Extreme E, og tre av lageierne er faktisk F1-verdensmestere. Nevnte Button har nemlig selskap av Lewis Hamilton og Nico Rosberg i eierlosjen, og andre tungvektere som McLaren, Andretti og Chip Ganassi er også på plass.

‒ Det er oppmuntrende at en så stor motorsportsenhet som Extreme E med sin anerkjente gruppe av lag ser det samme potensialet innen hydrogenteknologi. Deres tilnærming til likeverd og mangfold samsvarer med vår når vi presser på for å gjøre motorsport tilgjengelig for alle, sier FIA-presidenten.

‒ Motorsport fungerer som en utmerket forsknings- og utviklingsplattform, og denne nye serien har et stort potensial. Å få testet teknologien i det tøffe miljøet under terrengløp under alle typer forhold bør komme hele bransjen til gode, og på lengre sikt gjøre mobiliteten mer miljøvennlig for hverdagsbrukere av veien. Vi ser fram til å jobbe med Extreme E og dele vår kunnskap og ekspertise.

Extreme E og deretter Extreme H har som mål å minimere miljøpåvirkningen samtidig som de maksimerer bevisstheten, og kjører løp på steder som allerede har blitt skadet eller påvirket av klimaendringer eller menneskelig innblanding.

Og det på en ganske så spektakulær måte, som vi kan se av bildet:

Les også: