Hansen Motorsport sier at de har som første rallycrosslag blitt karbonnøytrale. (Fotos: Hansen Motorsport)
Første rallycross-team har blitt karbonnøytrale
Vi liker som kjent ikke å bli slått av svenskene, men denne gang gjør det ikke så veldig mye. For Hansen Motorsport er nemlig det første rallycross-laget som er karbonnøytrale.
Den svenske Hansen-familien har skapt trøbbel for norske rallycrossførere i en årrekke.
Det begynte med Kenneth Hansen, selv sønn av en rallycrossfører, som år etter år snøt nordmenn for de gjeveste titlene. Et av høydepunktene var utvilsomt EM-runden på Lyngås-banen utenfor Drammen i 1994, for der måtte vår egen Martin Schanke vinne for å holde liv i EM-drømmen.
-->
Men Hansen ville ha et ord med i laget, og de to duellantene dunket løs på hverandre som noen tungvektsboksere. At begge bilene faktisk kom seg til mål er smått utrolig, og her kan du sjekke den høydramatiske finalen.
Kenneth Hansen ga seg ikke før i 2010, men forsvant ikke ut av sirkuset. For sønnen Timmy Hansen var da 18 år og klar til å overta, mens Kevin Hansen ble den aller yngste føreren i WRX-serien da han debuterte der bare 17 år gammel.
Laget Hansen Motorsport ble opprettet allerede i 1993, og har i de senere årene også fokusert på det miljømessige aspektene rundt rallycross. Her har de også et slagord som består av R-R-R ‒ Reduce-Reuse-Recycle.
De har siden 2019 målt det totale karbonavtrykket til laget i FIA World Rallycross Championship, og klart å redusere dette år for år. Nå er regnskapet for 2022 klart, og det viser et utslipp på 278,7 tonn CO2e, og dette er en nedgang på 40 prosent fra 2021 og 57,9 prosent ned fra 2019.
I år går det helt sikkert enda mer ned, for mesterskapet blir nå kjørt med helelekteriske rallybiler. Den første VM-runden med elbiler i den største klassen var for øvrig Hell-runden i Trøndelag i august i fjor.
For å bli karbonnøytrale har Hansen Motorsport flere prosjekter gående, og støtter blant annet et meksikansk vindparkprosjekt sammen med partneren Allcot. Og som det hør og bør i klimakampen deler Hansen Motorsport gjerne det de gjør med alle som er interessert, så her er det ikke det sedvanlige hemmeligholdet som motorsporten er kjent for.
‒ Hansen Motorsport har aldri vært redd for å lede. Ledelse er det vi streber etter hver dag, enten det er på eller utenfor racerbanen, sier Susann Hansen, leder for bærekraft i det svenske teamet.
‒ Da vi hadde muligheten til å gå helt elektrisk i FIA World Rallycross Championship, var det å hoppe inn i noe nytt. Det var skummelt, men det var den rette tingen å gjøre. Vi følte at dette var øyeblikket da vi også hadde muligheten til å ta våre miljøforpliktelser til et nytt nivå.
Et nytt sprang er inn i FNs globale oppdrag for «bærekraftig utvikling», og de er dermed formelt knyttet til 17 forskjellige temaer ‒ inkludert helse og velvære, likhet, bærekraft og forbruk.
‒ Vi var det første rallycross-laget som ble med i UNFCCC Sports For Climate Action og de første som fikk FIA 3-stjernes akkreditering. Nå er vi også de første til å publisere en bærekraftsrapport, og som motvirker utslippet ved å støtte vindkraftteknologi, forklarer Hansen.
‒ Å lede kan være vanskelig, men vi har aldri nølt med beslutningen vår om å få hver dag til å telle og jobbe for hele tiden å prøve å forbedre miljøsituasjonen. Vi elsker motorsport og ønsker å fortsette kappestriden om trofeer ‒ samtidig som vi kjører for en sunnere planet også.
Blant de mer enkle tiltakene som Hansen Motorsport kjører er å gjenbruke drikkeflasker med springvann, og de har også fjernet alle engangsflasker og kopper. Selve HQ-lokalene drives med 100 prosent fornybar elektrisitet, og de har også en «ingen person, ingen lys»-policy.
Hansen Motorsport har også tenkt på fansen som reiser på arrangementer og kommet med incentiver slik at de kan reise på mer bærekraftige måter, og støtter også WWF-programmer og lokale tiltak under løpshelger som for eksempel mot lokale skogbranner under den portugisiske World RX-runden.
Årets WRX-sesong starter i nevnte Portugal 3. juni, og to uker senere er førerne på plass på Lånkebanen i Hell. Totalt skal det kjøres åtte VM-runder, og det hele avsluttes i Kina i november.
Begge Hansen-brødrene skal selvsagt kjøre, i tillegg til Johan Kristoffersson som har vunnet hele 35 WRX-løp i karrieren.
Vi har også et norsk håp i form av Ole Christian Veiby som i likhet med Kristoffersson kjører for Volkswagen Bauhaus, så det er duket for nye norsk-svenske dueller i rallycross-sirkuset også i år.
Les også: