Det er ingen som kan påstå at BMW iX har et gammeldags design, og det gjør nok at de mest konservative i BMW-familien sikkert trenger noe tid på å bli glad i det nye designspråket som er brukt på BMW iX.
Selv trenger jeg nok også litt tid på å la front-designet vokse på meg, men at det er moderne er det ingen tvil om.
-->
Bak er det også mer moderne enn vi har sett fra BMW på en stund, men av en eller annen grunn synes jeg det er lettere å bli glad i designet her. Det går liksom veldig raskt på et vis.
Den ser nesten litt aggressiv ut bak her, på en kul måte.
Dersom du bare setter deg inn i bilen og ikke gjør noe med seteinnstillingene kan de nye moderne setene kjennes litt myke ut, men her vrimler det nærmest av innstillingsmuligheter i infotainmentskjermen for setene.
Der får man mer sideklemming og alt mulig annet man vil stille på for å holdes mer fast i setet.
Sentralt å gjøre de innstillingene før man mener for mye om førersetet!
Rattet har også en form man kanskje ikke er helt vant med enda, men det er godt å holde i, og formen gjør at skjermen bakom rattet er godt synlig. Det virker nesten som om noen har tenkt på akkurat det.
Elektrisk justerbart ratt og sete, som du lagrer i din BMW ID, samme med dine favorittstasjoner i radioen, og sikkert mye mer.
Jeg synes kanskje at man burde få lov til å lagre sine favoritt-radiostasjoner uten å være innlogget, men det er jo fordi jeg ofte er «gjest» i diverse biler hele tiden.
De som kjøper denne tar seg nok bryet med å få laget seg sine BMW ID’er, og tenker ikke noe mer over saken, annet enn at det fungerer ganske så genialt.
Dette kontrollområdet mellom forsetene er svært moderne og lekkert, der det er baklys bakom bokstaver og symboler som ser ut som det er glass som kommer så vidt opp fra noe som minner om treverk.
iDrive hjulet er også i glass, og fungerer utmerket. Nesten litt uvant på så moderne elbiler at man finner en start/stoppknapp, men den har ikke BMW iX kuttet ut. Den finner du rett over girvelgeren oppe til venstre.
I etasjen nedenfor finner man koppholdere og ladeplate.
I videoklippet over her kan du se første gang vi kikket litt på BMW iX xDrive40.
Vi filmet også litt på vår første prøvetur med bilen, selv om prøveturen var veldig kort. Vi skal låne den til en helgetest om ikke så alt for lenge, så da kommer vi sterkere tilbake til rekkeviddetest og ladetest.
Da skal vi også få testet litt mer den sportslige opplevelsen på svingete vei som BMW ofte leverer solid på. Det gleder vi oss til!
Som man er vant med hos BMW er det trådløs tilkobling av Apple CarPlay, og skjermens bredde utnyttes veldig godt.
Fint at batteriprosenten synes nede til venstre på instrumentskjermen, er forsåvidt også kjekt med gjettometeret til høyre, for kombinasjonen gjettometer og batteriprosent gjør det lettere å bli bedre kjent med elbilen sin og rekkevidden man kan oppnå under ulike forhold.
Det er ganske imponerende med head-up-displayet når man bruker navigasjonen. Vi brukte den like før vi ankom ladestasjonen, for som du kanskje så på forrige bilde var det litt behov for lading.
Vi er ikke like vant med imponerende god augmented reality fra BMW, men her leverer de også svært overbevisende. Fint at de kombinerer det med kartvisningen helt til høyre på skjermen.
BMW er meget gode på dette med bra informasjon og god bildekvalitet i skjermene sine.
Ryggekameraet har vi sett hos BMW før, men det er bra uansett.
Liker veldig godt 360-visningen til høyre som forteller deg hvor mye plass dørene krever dersom de skal åpnes helt opp.
Kommer man tett inntil en vegg eller hindring vil ryggekameraet endre visning så man kan komme så nær hindringen eller veggen som man ønsker.
Ikke en ny funksjon fra BMW dette heller, men svært så praktisk med en bil som det er en del størrelse på.
Baksetene er komfortable, men for meg blir knevinkelen en tanke spiss til at jeg hadde ønsket å sitte lenge i baksetene.
Veldig kjekt med ladeplasser i forsetets rygg, og en egen løsning for ulike saker som kan holdes fast, som skjerm eller kleshenger.
Mye plass mellom mine knær og forsetet, selv om forsetet er stilt inn på meg selv. Jeg har en stor bakende og lang rygg, og er 184 cm lang, men tar mer plass enn andre med samme lengde som meg.
Selv om jeg er en stor kar er det mye plass over hodet mitt i baksetet, så plassen bak må kunne defineres som veldig god.
Bagasjerommet er også stort og brukervennlig utformet. Vi skal bruke målbånd her når vi har bilen på en helgetest, men denne prøveturen var for kort til å måle alt mulig.
Vi skal også vise hvordan bagasjerommet ser ut med hundeburet vi har hatt baki en del elbiler i det siste når vi har bilen på helgetest.
Genialt med plass til sikkerhetsnett for bagasje under gulvet, og genialt med fester i taket til dette nettet. Dette er det mange bilmerker der ute som bør lære av!
Masse plass til ladekabler her også, eller eventuelt bagasje, gjerne da i myk bagform for å utnytte den litt finurlige formen til volumet her.
I bagasjerommet finner du også knapp for å få fram hengerfestet, samt knapper for å legge ned bakseter og et 12V uttak. Det er også en utfellbar hank til handleposer.
Da vi hentet BMW iX xDrive40 var det bare 28 prosent på batteriet, så vi brukte litt tid på å lade slik at de neste som skulle ut på prøvetur fikk nok strøm.
MER sine 150 kW ladere leverer inntil 150 kW når du lader alene på dem, og inntil 75 kW dersom du deler laderen med noen. Vi hadde den for oss selv, men så ikke noe ladehastighet som imponerte oss veldig i denne omgang.
Vi hadde ikke kjørt bilen langt eller hardt, vi ankom laderen med 17 prosent, og det var ikke varmt ute – tre faktorer som gjør at man sjelden oppnår rask ladehastighet.
Vi ladet fra 17 til 60 prosent på 22 minutter og 55 sekunder, eller 23 minutter om du vil. Da fikk vi på 33,32 kWh med strøm.
Vi kommer tilbake til forbruk, rekkevidde og ladetester i vår helgetest som kommer senere, men om ikke alt for lang tid.
Det opplevdes veldig stille og rolig inne i iX da vi kjørte med den på 20-tommers felger/dekk – dimensjonen vises i test-tur filmklippet. Kvikk i akselerasjonen var den også. Vi gleder oss til å teste kjøreegenskapene nærmere!
Det er 326 hk og 630 Nm i iX xDrive40, og i iX xDrive50 er det hele 523 hk og 765 Nm. Når det gjelder WLTP-rekkevidde ligger den på 400-425 km for innstegsmodellen av iX xDrive40, og for iX xDrive50 ligger den på 600-631 km fordi man her også har et større batteri.
Prisene for BMW iX xDrive40 starter på 671.720 kroner for innstegsmodellen, så får du den i utstyrsnivåene Charged Edition, Charged Plus Edition, Fully Charged Edition og Supercharged Edition. Sistnevnte starter på 895.900 kroner.
Demobilen vi fikk ta med på prøvetur var en Fully Charged Edition med en del ekstra utstyr som totalt kostet 885.800 kroner.
Dersom man ser på hva man ville landet på i pris med en BMW X5 plug-in hybrid så blir dette meget rimelig i forhold.
Les flere tester hos Nybiltester