Første Mini feiret 60 år

Den aller første Mini-modellen som ble bygd var på plassda merket feiret 60 år. Denne bildeserien vil du ikke gå glipp av.


De aller fleste er enige om at Mini er en morsom bil, men spoler
vi over 60 år tilbake var det alt annet enn smil rundt den britiske
bilindustrien.

Sjefen het Leonard Lord, og han var forbannet.

En tysk jypling kalt Volkswagen Type 1, bedre kjent som
Bobla, forsynte seg av større markedsandeler i Storbritannia, noe som irriterte
«lorden». Dette var etter oljekrisen som inntraff i 1956, noe som gikk hardt
utover større bensintørste biler.

Han ga klar beskjed til de britiske produsentene om å komme
opp med et lignende alternativ, og hadde også klare mål til modellen. Den
skulle være maks 3 meter lang, 1,2 meter høy og bred, og passasjerområdet skulle
måle 1,8 meter.

British Motor Corporation (BCM) tok oppgaven på alvor, og
kom opp med følgende alternativ: To dører, fire seter og ok kjøreegenskaper.
Den var i tillegg billig og bensingjerrig.

Med andre ord en modell som kunne sprekke boblen.

Bilen ble passende nok hetende Mini, mer bestemt
typebenevnelsen Mark I Mini. Kjært barn har som kjent mange navn, og Mini hadde
to helt fram til 1969 ‒ Morris Mini Minor og Austin Seven (Austin 7).

Det skulle vise seg at Lord fikk viljen sin, for Mini ble en
umiddelbar suksess. Faktisk bikket modellen 1 million biler på kun seks år, fra
1959 til 1965.

Et ikon var dermed født.

Kanskje noe ironisk, sett på bakgrunn at Mini ble laget for
å ta rotta på en tysk modell, lanserte tyske Mini-fans et internasjonalt treff
i 1978. Men gamle feider var for lengst glemt, og treffet ble en umiddelbar suksess.

Faktisk har det nå vokst seg til å bli verdens største biltreff
for en enkelt modell. Ikke verst!

Så Mini-treffet har for lengst blitt en tradisjon, og for å
hedre røttene arrangeres det hvert femte år i den engelske byen Bristol.

Og årets treff var selvsagt timet inn slik at 60-årsdagen kunne feires i hjemlandet, og entusiaster fra hele Europa fant veien til havnebyen.

Der var det mulig å se alle tenkelige versjoner av
Mini-modellen, og passende nok ble hele konvoien gjennom Bristols gater ledet
av den aller første Minien som ble produsert.

Ja, den som er på bildet over med skiltet 621 AOK.

Mini rundet akkurat bil nummer 10 million, og brorparten av
disse er de klassiske bilene.

Mini ble produsert i Oxford fram til 1968, og da flyttet
merket til en fabrikk utenfor Birmingham hvor de ble produsert til 2000. Totalt
rakk de å sette sammen 5,3 millioner Mini-modeller i løpet av denne perioden.

BMW kjøpte merket i 2001, og i dag er det tre engelske produksjonslokaler.
Hams Hall nær Birmingham lager motorer, i Swindon produserer man karosserideler
og setter grunndelene sammen, mens fabrikken i Oxford sluttfører den jobben inkludert
lakkering.

Mini rundet altså 10 millioner eksemplarer i forrige uke, og
det betyr at det er laget noen flere klassiske modeller enn de mer moderne som
ble introdusert med BMW som eiere.

I 2001 klarte Oxford-fabrikken å sette sammen 300 biler om
dagen, mens de i dag produserer 1.000 biler daglig. Det betyr at det ruller ut
en ny Mini hvert 67. sekund.

2019 er et viktig år for Mini, for 60 år etter den første modellen
skal også den første elbil-versjonen komme.

Produksjonen av Mini Cooper SE starter i november, og denne
bør øke go-cart-følelsen enda et nivå. For med et lavt tyngdepunkt med batteripakken
plassert i gulvet og 184 elektriske hestekrefter tilgjengelig, bør dette bli en
morsom bil ‒ og kjøremessig.

Men mange foretrekker klassikerne, og her får du virkelig se
et veldig bredt utvalg av disse ispedd noen mer moderne.

Les også:

Les mer om:

Nyheter